Orde maken
De vijf invalshoeken van Vriendelijk Orde Houden (VOH) leveren elk een bijdrage aan het maken van orde. Docenten gebruiken elementen uit een of meer invalshoeken in hun bestaande manier van werken.
Orde maken gaat zowel over het verbeteren van je lessen als over het voorkomen van- en effectief oplossen van verstoringen. Door orde te maken, werk je aan op een vreedzame manier aan drie onderwijsdoelen: Orde maken draagt in eerste instantie bij aan Socialisatie. Hoe socialer iedereen zich opstelt, hoe beter iedereen zich kan kwalificeren (Kwalificatie). Hoe meer invloed een leerling heeft op het leerproces hoe meer individuele kwaliteiten naar voren komen (Persoonsvorming). Zie Gert Biesta
Nieuwsbericht op deze site bij Orde maken
1. Vriendelijk
Ik geef op een vriendelijke manier les en merk dat de meeste leerlingen mijn voorbeeld volgen. Door vriendelijk les te geven voorkom ik verstoringen. Als een leerling toch de les verstoort, stuur ik gedrag ook weer op een vriendelijk manier aan- of bij. Het sociale aspect staat in mijn lessen voorop. Als iedereen vriendelijk is, voel je je thuis .
2. Duidelijk
Ik creëer een positieve leeromgeving door mij te houden aan het kader van VOH (Vriendelijk en Duidelijk). Onderwijsdoelen helpen mij bij het vormgeven van mijn lessen. Zowel bij docent- als bij leerlinggestuurd onderwijs maak ik duidelijk wat ik van mijn leerlingen verwacht.
3. Lesinhoud
Ik maak mijn leerlingen tijdens frontaal lesgeven enthousiast voor het vak. Bij zelfstandig werken geef ik mijn leerlingen, binnen een door mij aangegeven structuur, de kans een eigen koers te bepalen. Daarmee vergroot ik hun intrinsieke motivatie en autonomie. Ik vraag mijn leerlingen mijn lessen te beoordelen. Hun suggesties helpen mij bij het verbeteren van het lesmateriaal.
4. Observeren
Als we op elkaars lichaamstaal en taalgebruik letten, voelen wij elkaars stemming beter aan en leggen wij gemakkelijker contact.
5. Aansturen en bijsturen
Ik geef duidelijk mijn grenzen aan. Een leerling die de les verstoort, stuur ik aan en als dat niet het gewenste effect heeft, stuur ik deze leerling bij. Dit doe ik op een vriendelijke en ontspannen manier. Het gevolg is een les zonder verstoringen.
6. Orde maken in de praktijk
Ik gebruik de VOH checklist en het overzicht om na te denken over mijn lessen. Mijn doel is om een vriendelijke en duidelijke leraar te worden en VOH te implementeren in mijn lessen en indien mogelijk samen met mijn collega’s. Mijn tweede taal is lichaamstaal.