5.2.2 Alternatieven voor ‘Brief over toekomstig gedrag’ – VO
Hieronder staan drie alternatieven voor de Brief over toekomstig gedrag. Als eerste een lange opdracht die docenten gebruiken als een leerling protesteert tegen de ‘Brief over toekomstig gedrag’. Ook gebruiken zij deze opdracht als zij een leerling in een volgende periode weer moet bijsturen. Zij geven dan direct een grotere opdracht. Ook kunnen zij een andere versie van de ‘Brief over toekomstig gedrag’ maken speciaal voor Zelfstandig werken. Ook hiervan staat voorbeeld op deze pagina.
Brief over toekomstig gedrag (standaard)
Brief over toekomstig gedrag
Naam___________________________Klas_____________
Beantwoord de onderstaande twee vragen in goed lopende zinnen. Voordat je de antwoorden opschrijft, maak je eerst een kladje. De docent behoudt de definitieve versie en kan hier later op terugkomen. Lever het verslag op het afgesproken moment bij je docent/leerkracht in.
1 Wat is de aanleiding voor deze brief, wat is er gebeurd? (Graag minstens drie hele zinnen, kop, midden en staart).
2 Wat kun jij veranderen/verbeteren aan je gedrag (Graag minstens drie hele zinnen, kop, midden staart).
Handtekening van de leerling
………………………………….
Download deze Tijdrovende opdracht als document om aan te passen.
Grote opdracht voor frontaal lesgeven
Naam___________________________Klas_____________
Betreft: Groot reflectieverslag over de bedoeling van de docent en het doel van de les.
Geachte docent,
Alinea 1 (Inleiding) (100 woorden):
Vertel eerst feitelijk wat er gebeurd is. Beschrijf daarna hoe je de situatie ervaren hebt.
Mocht je een beetje boos zijn, vertel dit dan op een fatsoenlijke, nette manier.
Eindig door te zeggen dat je het conflict met mij (de docent) graag wil oplossen.
Alinea 2 (100 woorden):
Welke omstandigheden waren van invloed op jouw gedrag? Werd je gedrag uitgelokt? Had je misschien goede bedoelingen met je gedrag? Of was je gewoon onbedoeld storend bezig? Het is belangrijk dat je over deze dingen eerlijk bent.
Alinea 3 (100 woorden):
Vertel hoe je in de toekomst anders zou kunnen reageren in een soortgelijke situatie. Vertel welk gedrag je gaat vermijden, maar leg vooral ook helder uit hoe je een positieve bijdrage kunt leveren aan de klas. Leg ook uit waarom je dit belangrijk vindt.
Alinea 4 (100 woorden):
Licht toe waarom het niet gelukt is te stoppen met het negatieve gedrag toen je hierop aangesproken werd. Kan ik (de docent) erop vertrouwen dat je in de toekomst wél aanspreekbaar bent op dit soort momenten? Licht toe hoe je hiervoor gaat zorgen.
Alinea 5 (100 woorden):
Is er nog iets dat je tegen mij (de docent) wilt zeggen over wat er gebeurd is?
Zijn er goede voornemens die je waar kunt maken?
Kan ik (de docent) vanaf dit moment op jouw medewerking rekenen?
Eindig met een passende slotzin.
Hoogachtend,
………………………………. [= Jouw handtekening]
Grote opdracht voor zelfstandig werken
Naam___________________________Klas_____________
Betreft: Klein reflectieverslag zelfstandig werken.
Geachte docent,
Alinea 1 (70 woorden): Beschrijf twee momenten waarbij ik (de docent) jou heb aangesproken op jouw manier van zelfstandig werken. Waarom werd je aangesproken?
Alinea 2 (40 woorden): Beschrijf in eigen woorden hoe de hele klas goed zelfstandig kan werken.
Alinea 3 (70 woorden): Geef aan welke goede voornemens jij nu hebt waarmee je in de toekomst beter zelfstandig kan werken.
Eindig met een passende slotzin.
Hoogachtend,
………………………………. [= Jouw handtekening]