2. Duidelijk
Duidelijk is een van de vijf invalshoeken van Vriendelijk orde houden (VOH). Docenten maken orde door duidelijk te zijn. Zij bespreken met hun leerlingen het kader en de onderwijsdoelen en geven zo duidelijk aan wat zij van leerlingen verwachten en wat zij willen gaan doen. Ook maken zij duidelijke opdrachten en geven zij voorafgaande aan een werkvorm duidelijk instructie.
Duidelijk inleiding
Door duidelijk te zijn maak ik orde. Onderwijsdoelen en kader geven iedereen richting. Het kader hang ik aan de muur. Wat ik van mijn leerlingen verwacht, maak ik per werkvorm op het bord duidelijk.
2.1 Onderwijsdoelen
Ik betrek bij de voorbereiding van mijn lessen de drie domeinen van Biesta. Met verschillende soorten activiteiten die aansluiten op deze domeinen maak ik mijn lessen afwisselend en uitdagend.
2.2 Kader
Ik bespreek het kader (b.v. vriendelijk + duidelijk) met mijn leerlingen. Ik vraag mijn leerlingen zich te gedragen in overeenstemming met het kader. Uiteraard doe ik dat zelf ook. Ik hang het kader voor iedereen zichtbaar aan de muur.
2.3 Verwachtingsmanagement
Met verwachtingsmanagement zorg ik voor duidelijkheid en help ik mijn leerlingen om snel aan de slag te gaan.