Duidelijk: Inleiding

Op deze pagina

  1. Belang van duidelijk
    1.1 Wel duidelijk
    1.2 Niet duidelijk
    1.3 Starten met duidelijk
  2. Samenvatting

Duidelijk is een van de vijf invalshoeken van Vriendelijk Orde Houden (VOH). Docenten maken orde door duidelijk te zijn. Zij bespreken met hun leerlingen het kader. Net als hun leerlingen houden zij zich aan het kader. Op basis van onderwijsdoelen maken ze duidelijke opdrachten. Voorafgaande aan een werkvorm geven zij duidelijk instructie.

Ik creëer een positieve leeromgeving door mij te houden aan het kader (Vriendelijk en Duidelijk). Zowel bij docent- als bij leerlinggestuurd onderwijs maak ik duidelijk wat ik van mijn leerlingen verwacht (Verwachtingsmanagement). Onderwijsdoelen helpen mij bij het vormgeven van mijn lessen.

Duidelijk zonder vriendelijk is al snel té streng:
“Bismarck reageerde nooit positief op een opgeheven vingertje.” Prideaux (2018)

Nieuwsbericht over de invalshoek Duidelijk

Introductievideo

Voor meer informatie bekijk hier onze overige introductievideo’s.

Duidelijkheid door een kader

Huidige aanpak:

Hoe zorg ik nu voor duidelijkheid?

Toekomstige aanpak:

Hoe zorg ik in de toekomst voor duidelijkheid?

Inleiding

Duidelijkis één van de vijf invalshoeken van Vriendelijk Orde Houden (VOH).

Afbeelding 27: Duidelijk (overzicht)

Met de drie modules van de invalshoek ‘Duidelijk’ breng je structuur aan in je lessen en neem je onduidelijkheid weg. Je maakt orde en dat heeft een preventieve werking: je leerlingen zijn minder geneigd de les te verstoren.

  1. Met de module ‘Onderwijsdoelen‘ geef richting de jouw manier van lesgeven.
  2. Met de module ‘Kader‘ vraagt je van iedereen  zich vriendelijk en duidelijk op te stellen.
  3. Met de module ‘Verwachtingsmanagement‘ geeft je concrete aanwijzingen per werkvorm.

Bij deze module de kanttekening dat duidelijkheid alleen niet volstaat. VOH raadt aan om duidelijkheid te combineren met vriendelijkheid. Pas dan geef je ongestoord les.

1 Belang van duidelijk

1.1 Wel duidelijk

Je gebruikt onderwijsdoelen om je lessen voor je leerlingen veelzijdig te maken en om tegemoet te komen aan hun basisbehoeften. Met het kader geef je aan dat je wilt dat iedereen, dus ook jijzelf, zich vriendelijk en duidelijk opstelt. Zowel bij frontaal lesgeven als bij zelfstandig werken geef je duidelijk aan wat je van je leerlingen verwacht. Je bent duidelijk en daarom veroorzaak je geen ruis in je eigen les. Door duidelijk te zijn maakt je orde.

1.2 Niet duidelijk

Als je niet duidelijk bent, veroorzaak je verwarring en onrust. Als je op onrust (die je onbewust zelf hebt gegenereerd) ook weer reageert met onrust, geef je op dat moment niet het goede voorbeeld.

1.3 Starten met duidelijk + vriendelijk

Advies VOH: Start tegelijkertijd met vriendelijk én duidelijk. Duidelijk zonder vriendelijk is al snel streng. Dat is niet nodig als je zowel vriendelijk als duidelijk bent.

Bij het voorbereiden van lessen let je erop dat je niet alleen aandacht besteedt aan Kwalificatie, maar ook aan Socialisatie en Persoonsvorming (Onderwijsdoelen). Als je een nieuwe groep voor het eerst ziet, stel je dan vriendelijk op ook al is de groep onrustig. Je bespreekt het kader waarbij je aangeeft dat jij zelf gaat proberen vriendelijk en duidelijk te zijn. Als dat niet lukt, mogen jouw leerlingen je daarop aanspreken. Ook geef je aan dat jij omgekeerd van hen vraagt vriendelijk en duidelijk te zijn. Je laat weten dat je indien nodig een leerling aanspreekt op gedrag en inzet (Aansturen en bijsturen).

Als je dit alles met de groep hebt besproken geef je met de driehoek aan wat je van je leerlingen verwacht. Jij ben dan zowel vriendelijk als duidelijk. Als je tijdens de les een leerling aanspreekt op gedrag of inzet begrijpt iedereen waarom jij dat doet.

2 Samenvatting

Als je zowel duidelijk als vriendelijk bent, geef je ongestoord les.