3. Lesinhoud

‘Lesinhoud’ is een van de vijf invalshoeken van Vriendelijk Orde Houden (VOH). Docenten wisselen ‘Docentgestuurd onderwijs’ en ‘Leerlinggestuurd onderwijs’ af. Met deze invalshoek geven docenten hun leerlingen geleidelijk meer verantwoordelijkheid. Met die verantwoordelijkheid stellen ze hun leerlingen in staat om zelfstandig vaardigheden te verwerven, om in eigen tempo aan eigen projecten te werken. Hierdoor verbinden leerlingen zich met onderwerpen, met elkaar en met de wereld. Docent en leerlingen beoordelen elkaar. Wederzijdse beoordeling en samenwerking versnelt ieders ontwikkeling.

3.3 Beoordeling

Ik baseer mijn manier van beoordelen op het aantal succesvol afgeronde opdrachten. Daardoor gaat een leerling na het afronden van een opdracht direct verder met een volgende opdracht. Ik vraag mijn leerlingen om mijn stijl van lesgeven en mijn lesmateriaal te beoordelen. Met deze waardevolle informatie van mijn leerlingen verbeter ik mijn lessen.

Lees meer