3. Lesinhoud
‘Lesinhoud’ is een van de vijf invalshoeken van Vriendelijk Orde Houden (VOH). Docenten wisselen ‘Docentgestuurd onderwijs’ en ‘Leerlinggestuurd onderwijs’ af. Met deze invalshoek geven docenten hun leerlingen geleidelijk meer verantwoordelijkheid. Met die verantwoordelijkheid stellen ze hun leerlingen in staat om zelfstandig vaardigheden te verwerven, om in eigen tempo aan eigen projecten te werken. Hierdoor verbinden leerlingen zich met onderwerpen, met elkaar en met de wereld. Docent en leerlingen beoordelen elkaar. Wederzijdse beoordeling en samenwerking versnelt ieders ontwikkeling.
Lesinhoud inleiding
Als ik frontaal lesgeef, maak ik mijn leerlingen enthousiast over een onderwerp. Tijdens zelfstandig werken geef ik mijn leerlingen de kans om binnen een door mij aangegeven structuur keuzes te maken. Daarmee vergroot ik hun intrinsieke motivatie en autonomie. Ik vraag mijn leerlingen mijn lessen te beoordelen. Hun suggesties helpen mij bij het verbeteren van het lesmateriaal.
3.1 Leerlinggestuurd onderwijs
Tijdens zelfstandig werken bepalen leerlingen zelf een volgorde van werken. Enerzijds kiezen ze zelf onderwerpen en anderzijds werken ze aan voorgeschreven opdrachten. Zij werken in eigen tempo. Ik raad mijn leerlingen aan om samen te werken en medeleerlingen en/of deskundigen te raadplegen. In de rol van coach, stel ik mijn leerlingen vooral vragen. Het zelf nemen van beslissingen en het zelf bepalen met wie ze samenwerken motiveert mijn leerlingen en zorgt ervoor dat elke leerling als een uniek persoon naar voren komt. Doordat ik mijn manier van beoordelen baseer op het aantal succesvol afgeronde opdrachten, gaat een leerling na het afronden van een opdracht direct verder met een volgende opdracht. In de leeromgeving die ik klaarzet voor mijn leerlingen staan zowel Kwalificatie, Socialisatie als Persoonsvorming centraal.
3.2 Samenwerken
Door leerlingen op verschillende manieren te laten samenwerken, ontwikkelen zij niet alleen hun cognitieve vaardigheden maar ontwikkelen zij zich ook in sociaal opzicht.
3.3 Beoordeling
Ik baseer mijn manier van beoordelen op het aantal succesvol afgeronde opdrachten. Daardoor gaat een leerling na het afronden van een opdracht direct verder met een volgende opdracht. Ik vraag mijn leerlingen om mijn stijl van lesgeven en mijn lesmateriaal te beoordelen. Met deze waardevolle informatie van mijn leerlingen verbeter ik mijn lessen.
3.4 Docentgestuurd onderwijs
Tijdens frontaal lesgeven neem ik de groep bij de hand. Ik vraag om aandacht, geef uitleg aan de hele groep en leid een klassengesprek. Ik verbind oefeningen of opdrachten aan mijn uitleg zodat mijn leerlingen vertrouwd raken met wat ik zojuist heb behandeld. Tijdens die oefeningen verwacht ik dat alle leerlingen daaraan meedoen.