3. Lesinhoud
‘Lesinhoud’ is een van de vijf invalshoeken van Vriendelijk Orde Houden (VOH). Docenten wisselen docent gestuurd onderwijs (frontaal lesgeven) en leerling gestuurde onderwijs (zelfstandig werken) af. Daarmee helpen ze hun leerlingen op weg én geven zij hun de gelegenheid om zelfstandig vaardigheden te verwerven. Zowel door samenwerking te bevorderen als door een bepaalde manier van beoordelen, verhogen zij de motivatie van hun leerlingen. Docent en leerlingen beoordelen elkaar. Deze wederzijdse beoordeling versnelt ieders ontwikkeling.
Lesinhoud inleiding
Ik maak mijn leerlingen tijdens frontaal lesgeven enthousiast voor het vak. Bij zelfstandig werken geef ik mijn leerlingen, binnen een door mij aangegeven structuur, de kans een eigen koers te bepalen. Daarmee vergroot ik hun intrinsieke motivatie en benutten zij meer kansen. Een leerling die een eigen koers volgt, is minder geneigd de les te verstoren. De weinige verstoringen die nog overblijven, los ik vriendelijk en duidelijk op.
3.1 Leerling gestuurd onderwijs
Enerzijds geef ik mijn leerlingen instructie (docent gestuurd onderwijs), anderzijds bied ik hun een leeromgeving waarmee zij constructief met mijn vak aan het werk gaan (leerling gestuurd onderwijs). Tijdens zelfstandig werken vraag ik mijn leerlingen verantwoordelijk om te gaan met de door mij geboden vrijheid. Ik heb er vertrouwen in dat zij met de vrijheid die ik bied op een verantwoordelijke manier omgaan. Zo motiveer ik al mijn leerlingen voor mijn vak.
Tijdens zelfstandig werken maken leerlingen zelf een planning en gaan daar in eigen tempo mee aan de slag. Ik raad mijn leerlingen aan om medeleerlingen en/of deskundigen te raadplegen. In de rol van coach, stel ik mijn leerlingen vooral vragen. Het zelf nemen van beslissingen motiveert mijn leerlingen en zorgt ervoor dat elke leerling als een uniek persoon naar voren komt. In de leeromgeving die ik klaarzet voor mijn leerlingen staan autonomie, competentie en relatie centraal (Ryan en Deci).
3.2 Samenwerken
Door leerlingen op verschillende manieren te laten samenwerken, ontwikkelen zij niet alleen hun cognitieve vaardigheden maar ontwikkelen zij zich ook in sociaal opzicht.
3.3 Beoordeling
Ik beoordeel mijn leerlingen op een manier die hen zelfstandig maakt, die hun intrinsieke motivatie vergroot en hun resultaat verbetert. Ik vraag mijn leerlingen om mijn stijl van lesgeven en mijn lesmateriaal te beoordelen. Daarmee krijg ik waardevolle informatie ter verbetering van mijn lessen.
3.4 Docent gestuurd onderwijs
Tijdens frontaal lesgeven neem ik de groep bij de hand. Ik vraag om aandacht en geef uitleg aan de hele groep. Ik verbind oefeningen of opdrachten aan mijn uitleg zodat mijn leerlingen vertrouwd raken met wat ik zojuist heb behandeld.