3. Lesinhoud
Lesinhoud is een van de vijf invalshoeken van Vriendelijk orde houden (VOH). Bij deze invalshoek richt VOH zich op docenten die ervan overtuigd zijn dat iedereen op zichzelf is aangewezen en dat dit de hoofdzaak is. Die docenten bereiden hun leerlingen voor op die realiteit door hun steeds meer verantwoordelijkheid te geven. Met die verantwoordelijkheid stellen zij hun leerlingen in staat om op eigen kracht vaardigheden te verwerven. Tijdens het op een eigen manier verwerven van basiskennis en het werken aan eigen projecten, verbinden leerlingen zich met elkaar en met de wereld. Docent en leerlingen beoordelen elkaar. Deze wederzijdse beoordeling versnelt ieders ontwikkeling.
Lesinhoud inleiding
Ik maak mijn leerlingen tijdens frontaal lesgeven enthousiast voor het vak. Bij zelfstandig werken geef ik mijn leerlingen, binnen een door mij aangegeven structuur, de kans een eigen koers te bepalen. Daarmee vergroot ik de intrinsieke motivatie van mijn leerlingen en benutten zij meer kansen. Als ze hun eigen koers volgen, zijn ze minder geneigd de les te verstoren. De weinige verstoringen die nog overblijven, los ik vriendelijk en duidelijk op.
3.1 Leerlinggestuurd onderwijs
Tijdens zelfstandig werken, gaan mijn leerlingen op verschillende manieren aan de slag. Ofwel ze kiezen een onderwerp en bepalen zelf op welke manier zij dat onderwerp benaderen ofwel zij kiezen ervoor in hun eigen tempo en met hun eigen planning aan de slag te gaan met de basisstof. Ik raad mijn leerlingen aan om medeleerlingen en/of deskundigen te raadplegen. In de rol van coach, stel ik mijn leerlingen vooral vragen. De lestijd die ik reserveer voor zelfstandig werken, motiveert mijn leerlingen en zorgt ervoor dat elke leerling als een uniek persoon naar voren komt. Bij deze module ligt het accent op het onderwijsdoel Persoonsvorming.
3.2 Samenwerken
Door leerlingen op verschillende manieren te laten samenwerken ontwikkelen zij niet alleen hun cognitieve vaardigheden maar ontwikkelen zij zich ook in sociaal opzicht. Bij deze module ligt het accent op het onderwijsdoel Socialisatie.
3.3 Beoordeling
Uiteraard beoordeel ik mijn leerlingen. Daarbij zoek ik naar manieren van beoordelen die bijdragen aan de intrinsieke motivatie van mijn leerlingen. Op mijn beurt vraag ik aan mijn leerlingen om mijn stijl van lesgeven en mijn lesmateriaal te beoordelen. De manier waarop ik beoordeel, is bepalend voor de resultaten en voor het wel of niet voldoen aan de eisen van het onderwijs. Bij deze module ligt het accent op het onderwijsdoel Kwalificatie.
3.4 Docentgestuurd onderwijs
Tijdens frontaal lesgeven neem ik de groep bij de hand. Mijn rol is te vergelijken met die van een reisleider. Ik vraag om aandacht en geef vervolgens uitleg aan de hele groep. Daarna verbind ik korte oefeningen of opdrachten aan mijn uitleg zodat mijn leerlingen hiermee vertrouwd raken. Bij deze module ligt het accent op de onderwijsdoel Kwalificatie en Socialisatie.