6. Orde maken in de praktijk
In dit hoofdstuk laten wij zien hoe de verschillende perspectieven van Vriendelijk Orde Houden (VOH) samenhangen. Ook komt aan bod hoe docenten, scholen en lerarenopleiding VOH implementeren.
Ik gebruik de VOH checklist en het overzicht om na te denken over mijn lessen. Mijn doel is om een vriendelijke en duidelijke leraar te worden en VOH te implementeren in mijn lessen en indien mogelijk samen met mijn collega’s.
6.1 Checklist voor motivatiecoach
Met de vijf invalshoeken van Vriendelijk Orde Houden in de klas (VOH) maken docenten orde. Op een vriendelijke en duidelijke manier geven docenten instructie en begeleiden zij hun leerlingen tijdens zelfstandig werken. Zij streven ernaar hun leerlingen autonoom, competent en sociaal te maken. Het gehele onderwijsproces begeleiden zij als coach.
6.2 Toelichting bij overzicht
In één afbeeldingen een ‘Overzicht’ van Vriendelijk Orde Houden (VOH) met daarbij aanwijzingen hoe dit overzicht te lezen.
6.3 Gebruik lichaamstaal
Door lichaamstaal te gebruiken, maken docenten orde. Dit kost hun weinig energie en zorgt ervoor dat hun lessen goed verlopen.
6.4 Bronnen voor leraren
Externe initiatieven die verwant zijn aan Vriendelijk Orde Houden komen hier aan de orde.
6.5 Schoolbreed implementeren
Het initiatief voor de implementatie van Vriendelijk Orde Houden (VOH) kan komen van docenten, leidinggevenden, leerlingen, studenten, lerarenopleidingen of van de ouders.