6. Orde maken in de praktijk
In dit hoofdstuk laten wij zien hoe de verschillende perspectieven van Vriendelijk Orde Houden (VOH) samenhangen. Ook komt aan bod hoe docenten, scholen en lerarenopleiding VOH implementeren.
6.1 Checklist voor motivatiecoach
Met de vijf invalshoeken van Vriendelijk Orde Houden in de klas (VOH) maken docenten orde. Tijdens frontaal lesgeven geven docenten uitleg, leiden zij een klassengesprek en inspireren zij hun leerlingen op een vriendelijke en duidelijke manier. Tijdens zelfstandig werken geven zij hun leerlingen de ruimte zelf beslissingen te nemen en stellen zij zich op als coach. Met de afwisseling tussen deze twee werkvormen begeleiden zij hun leerlingen bij de onderwijsdoelen: Kwalificatie, Socialisatie en persoonsvorming.
6.2 Toelichting bij overzicht
Twee afbeeldingen die ieder een ‘Overzicht’ geven van Vriendelijk Orde Houden (VOH) met daarbij aanwijzingen hoe deze afbeeldingen te lezen.
6.3 Gebruik lichaamstaal
Door lichaamstaal te gebruiken, maken docenten orde. Dit kost hun weinig energie en zorgt ervoor dat hun lessen goed verlopen.
6.4 Bronnen voor leraren
Externe initiatieven die verwant zijn aan Vriendelijk Orde Houden komen hier aan de orde.
6.5 Schoolbreed implementeren
Het initiatief voor de implementatie van Vriendelijk Orde Houden (VOH) kan komen van docenten, leidinggevenden, leerlingen, studenten, lerarenopleidingen of van de ouders.