6.1 Checklist voor motivatiecoach

Met de vijf invalshoeken van Vriendelijk Orde Houden in de klas (VOH) maken docenten orde. Tijdens frontaal lesgeven geven docenten uitleg, leiden zij een klassengesprek en inspireren zij hun leerlingen op een vriendelijke en duidelijke manier. Tijdens zelfstandig werken geven zij hun leerlingen de ruimte zelf beslissingen te nemen en stellen zij zich op als coach. Met de afwisseling tussen deze twee werkvormen begeleiden zij hun leerlingen bij de onderwijsdoelen: Kwalificatie, Socialisatie en persoonsvorming.

Nu volgt een checklist voor docenten die met VOH aan de slag willen gaan:

Kader Hangt er een duidelijk kader aan de muur en is het besproken met de leerlingen?
Verwachtingsmanagement Is het voor de leerlingen bij elke werkvorm (elk lesonderdeel) duidelijk wat ik van hen verwacht?
Toon gewenst gedrag Gedraag ik mij in overeenstemming met het kader? Maak ik mijzelf zoveel mogelijk onzichtbaar en onhoorbaar tijdens zelfstandig werken?
Kennismaken Bied ik (via mijn vak) mijn leerlingen genoeg gelegenheid kennis te maken met elkaar?
Observeren Let ik op lichaamstaal en taalgebruik van leerlingen?
Aansturen en bijsturen Spreek ik vanaf ‘Oefenperiode 1 ‘elke leerling aan op gedrag en inzet?
Spreek ik vanaf ‘Oefenperiode 2’ zowel leerlingen afzonderlijk aan op gedrag en inzet als ook de hele groep?
Aansturen
  1. Gebruik ik als eerste stap van de Handelingsladder lichaamstaal om aan te sturen? (vanaf les 3 van ‘Oefenperiode 1’)
  2. Formuleer ik Tips op een positieve manier én noteer ik deze? (Stap 2 vanaf les 2 van ‘Oefenperiode 1’)
  3. Heb ik een maximaal aantal Tips bij frontaal lesgeven per les met mijn leerlingen afgesproken (vanaf Oefenperiode 2)?
  4. Heb ik een maximaal aantal Tips met mijn leerlingen afgesproken voor zelfstandig werken (vanaf Oefenperiode 2)?
  5. Geef ik met het telraam aan de groep aan wanneer mijn grens is bereikt (vanaf Oefenperiode 2)?
Bijsturen
  1. Heb ik een ‘Brief over toekomstig gedrag’ klaarliggen voor frontaal lesgeven afgedrukt op geel papier (Oefenperiode 1) en het ik de brief klaarliggen afgedrukt op zowel geel, oranje papier als wit papier vanaf Oefenperiode 2?
  2. Heb ik met mijn leidinggevende afspraken gemaakt over het in laatste instantie bij hem/haar inleveren van de ‘Brief over toekomstig gedrag’ of is deze afspraak gemaakt tussen de leiding en VOH?
Docentgestuurd onderwijs Bepaal ik tijdens oefeningen die volgen op mijn uitleg de groepssamenstelling zodat mijn leerlingen met meerdere klasgenoten kennismaken en ze daardoor bij zelfstandig werken meer keuze hebben bij het zoeken van een geschikte partner om mee samen te werken?
Leerlinggestuurd onderwijs Bepalen mijn leerlingen tijdens zelfstandig werken (deels) zelf wat ze gaan doen? Mogen de leerlingen dan zelf bepalen met wie ze samenwerken?
Samenwerken Geef ik aan mijn leerlingen genoeg ruimte voor samenwerking en rolwisseling?
Reguleer je emotie Kan ik met wat ik uitstraal, onafhankelijk van de energie van de groep, de groep beïnvloeden? Ben ik voorzichtig met emotionele reacties?
Beoordeling Hoe geef ik mijn leerlingen feedback? Stel ik voornamelijk vragen?
Vraag ik mijn leerlingen om suggesties voor het verbeteren van mijn lesmateriaal?
Heb ik overwogen rapportcijfers te bepalen aan de hand van het aantal succesvol afgeronde opdrachten?

Download deze vragenlijst als een startpunt. Na een paar maanden beantwoord je de vragen opnieuw.

Nieuwsbericht door Ruben van der Broek over de term Motivatiecoach

Credits

Ruben van den Broek – Docent economie en docentenopleider. Ruben vond de term ‘Motivatiecoach’ passen bij een docent die lesgeeft op de manier van VOH. Deze term hebben wij van hem overgenomen.