6.1 Checklist voor motivatiecoach
Je maakt orde met de vijf invalshoeken van Vriendelijk Orde Houden in de klas. Met de invalshoek Lesinhoud stimuleer je de intrinsieke motivatie van leerlingen, samenwerking en rolwisseling. Jij stelt je daarbij op als coach.
De rol die je hebt als docent als je bezig bent met het versterken van intrinsieke motivatie van je leerlingen zou je ‘motivatiecoach‘ kunnen noemen. In die rol geef je naast instructie ruimte voor zelfstandig werken en pas je de vijf invalshoeken van Vriendelijk Orde Houden toe. Nu volgt een checklist met vragen voor wie hiermee aan de slag wil gaan.
Kader | Hangt er een duidelijk kader aan de muur en is het besproken met de leerlingen? |
Kennismaken | Bied ik (via mijn vak) mijn leerlingen genoeg gelegenheid kennis te maken met elkaar? |
Toon gewenst gedrag | Gedraag ik mij in overeenstemming met het kader? |
Aansturen |
|
Verwachtingsmanagement | Is het voor de leerlingen bij elk lesonderdeel duidelijk wat ik van hen verwacht? |
Observeren | Let ik op lichaamstaal en taalgebruik van leerlingen? |
Gebruik lichaamstaal | Reageer ik indien mogelijk eerst met lichaamstaal op mijn leerlingen en stuur ik alleen in uitzonderingsgevallen mijn leerlingen verbaal aan? |
Leerlinggestuurd onderwijs | Bepalen mijn leerlingen (deels) zelf wat ze gaan doen? |
Samenwerken | Geef ik aan mijn leerlingen genoeg ruimte voor samenwerking en rolwisseling? |
Reguleer je energie | Weet ik mijn energie, onafhankelijk van de energie van de groep, te reguleren? |
Beoordeling | Geef ik mijn leerlingen feedback waarmee ze verder kunnen? Stel ik voornamelijk vragen? Vraag ik mijn leerlingen om suggesties voor het verbeteren van mijn lesmateriaal? |
Bijsturen |
|
Aansturen en bijsturen | Neem ik de stappen van handelingsladder waarmee ik leerlingen bijstuur steeds in dezelfde volgorde van onder naar boven? |
Download deze vragenlijst als een startpunt. Na een paar maanden beantwoord je de vragen opnieuw.
Nieuwsbericht door Ruben van der Broek over de term Motivatiecoach
Credits
Ruben van den Broek – Docent economie en docentenopleider. | Ruben vond de term ‘Motivatiecoach’ passen bij een docent die lesgeeft op de manier van VOH. Deze term hebben wij van hem overgenomen. |