Aanbieden van keuzes

Als leerling kreeg ik naar wat ik mij herinner op school niet veel keuzes aangeboden. Meestal werd werd er centraal iets behandeld en diende je dat na verloop van tijd te kennen.

Gelukkig waren er wel een paar momenten in mijn jeugd dat ik mocht kiezen. Een belangrijk moment op de kleuterschool. De juf vertelde over een nest met poesjes. Wie wilde er een poesje! Razendsnel stak ik mijn vinger omhoog en jawel wij kregen de poes die overigens uitgroeide tot een grote rode kater genaamd Fidel Castro.

Op de middelbare school werd mij gevraagd of ik de aula wilde begeleiden. Dat wilde ik wel! Er stond een prachtige Bechstein vleugel, ik kreeg de sleutel en verder liet de muziekdocent zich niet meer zien. Dat was nog eens delegeren!

Na vijf jaar stopte de muziekdocent, de heer Barbé, met lesgeven. Het leek mij leuk voor hem een afscheidsmusical te organiseren. Ik vroeg zijn opvolger, Jan Wolters, of hij samen met mij deze musical wilde organiseren. Hij gaf als antwoord: “Dat kun je vast wel zelf.” En hij had gelijk!

Tijdens de laatste jaren van de middelbare school twijfelde ik bij mijn studiekeuze tussen natuurkunde en muziek. Bij navraag bleken de musici veel positiever over hun vak dan de natuurkundigen. Ook ik vond muziek veel leuker dus vroeg ik mijn vader of ik muziek mocht gaan studeren. Geheel tegen mijn verwachting in ging hij akkoord.
Tot zover mijn belangrijkste keuzemomenten.

Als docent begon ik niet met het aanbieden van keuzes aan mijn leerlingen. Dat deed ik pas nadat ik over verschillende onderwerpen les had gegeven. Met die ervaring durfde ik leerlingen zelfstandig op deze onderwerpen los te laten. In het onderwijs is nu veel aandacht voor eigenaarschap en zelfsturing maar zijn de huidige docenten wel ervaringsdeskundig op dit gebied? Hebben zij in hun opleiding zelf genoeg keuzes mogen maken om te weten hoe belangrijk die keuzes zijn?

De ideale docent in mijn ogen, is iemand die als leerling een schooltype volgt waarbij keuzevrijheid voorop staat en die daarna doelbewust kiest voor het docentschap om de leuke ervaring met de keuzevrijheid door te geven.