Broederschap
Uit het boek van Frans de Waal een citaat:
Van de drie idealen van de Franse Revolutie – vrijheid, gelijkheid en broederschap – benadrukken Amerikanen steeds weer het eerste en Europeanen het tweede, maar alleen het derde verwijst naar opname in de samenleving, vertrouwen en gemeenschapszin. In morele zin is broederschap waarschijnlijk het nobelste van de drie idealen, maar ze laat zich niet verwezenlijken zonder aandacht aan de beide andere te schenken. Waal (2009), pagina 221
Het is misschien een grote sprong maar ik herken wat de Waal schrijft in de muzieklessen die ik tot 2017 gaf. De laatste drie jaar dat ik muziekles gaf, bood ik mijn leerlingen de vrijheid om zelf keuzes te maken. Zo mochten de leerlingen elke acht weken kiezen uit 22 onderwerpen. Gelijkheid ontstaat als leerlingen de kans krijgen de rol van docent/dirigent op zich nemen. In dit filmpje hierboven ziet u een leerling zijn eigen klas dirigeren. Deze leerling bepaalt wat er muzikaal gebeurt. Ikzelf laat mij (met accordeon) net als de overige leerlingen aansturen door een leerling in de rol van dirigent. Mijn lessen eindigden altijd met een dergelijk patroon van dirigent met orkest. Iedereen mocht om de beurt dirigeren. Met deze werkvorm streef ik ernaar om leerlingen met elkaar kennis te laten maken en te laten samenwerken. Zo ontstaat gemeenschapsgevoel kortom: broederschap.
Volg de recente ontwikkelingen op dit gebied bij de Conductors Band