In iedere heldere geest ontwikkeld zich ‘een’ waarheid. Omdat je niet alleen op de wereld bent, ontstaan er meerdere waarheden. ‘De’ waarheid bestaat niet. In dialoog kunnen personen met verschillende waarheden op zoek gaan naar een gedeelde waarheid. Die gedeelde waarheid omvat dan meerdere perspectieven en geeft een completer beeld van ‘de’ waarheid. Hoe meer mensen die gedeelde werkelijkheid als aantrekkelijk ervaren, hoe meer deze gedeelde waarheid invloed krijgt.
Johan ’t Hart – 21-06-2022 geactualiseerd 17-02-2025
In het boek De mythe van Sisyphus schrijft Camus over de waarheid. Hierop ben ik vrij gaan associëren:
Een door een groep benoemde, gedeelde waarheid is opnieuw niet ‘de’ waarheid. Verschillende groepen kunnen elk een eigen gedeelde waarheid bepalen. Hoe meer deze waarheden haaks op elkaar staan, hoe groter de uitdaging ze in dialoog met elkaar te verbinden.
Regelmatig heb ik in mijn leven door nieuwe inzichten mijn eigen idee van waarheid moeten bijstellen. Het durven bijstellen van je eigen waarheden gaat vooraf aan het je kunnen verbinden met andere waarheden.
Misschien kan deze fabel de NAVO helpen bij het opnieuw vinden van een gedeelde waarheid:
THE BLIND MEN AND THE ELEPHANT – A HINDOO FABLE.
I.
T was six men of Indostan
To learning much inclined,
Who went to see the Elephant
(Though all of them were blind),
That each by observation
Might satisfy his mind.
II.
The First approached the Elephant,
And happening to fall
Against his broad and sturdy side,
At once began to bawl:
“God bless me!—but the Elephant
Is very like a wall!”
III.
The Second, feeling of the tusk,
Cried: “Ho!—what have we here
So very round and smooth and sharp?
To me ’t is mighty clear
This wonder of an Elephant
Is very like a spear!”
IV.
The Third approached the animal,
And happening to take
The squirming trunk within his hands,
Thus boldly up and spake:
“I see,” quoth he, “the Elephant
Is very like a snake!”
V.
The Fourth reached out his eager hand,
And felt about the knee.
“What most this wondrous beast is like
Is mighty plain,” quoth he;
“‘T is clear enough the Elephant
Is very like a tree!”
VI.
The Fifth, who chanced to touch the ear,
Said: “E’en the blindest man
Can tell what this resembles most;
Deny the fact who can,
This marvel of an Elephant
Is very like a fan!”
VII.
The Sixth no sooner had begun
About the beast to grope,
Than, seizing on the swinging tail
That fell within his scope,
“I see,” quoth he, “the Elephant
Is very like a rope!”
VIII.
And so these men of Indostan
Disputed loud and long,
Each in his own opinion
Exceeding stiff and strong,
Though each was partly in the right,
And all were in the wrong!
MORAL.
So, oft in theologic wars
The disputants, I ween,
Rail on in utter ignorance
Of what each other mean,
And prate about an Elephant
Not one of them has seen
…
Prate = idle or foolish and irrelevant talk