Klei door het lokaal

Stephanie is docent handvaardigheid. Na de cursus had zij eerst nog wat problemen. Daarover mailde ze met haar coach. Nu schrijft zij het volgende:

Hoi Johan,
Ik moest even een moment vinden om te antwoorden op deze mail. Met mijn 2 Mavo groep werkt het nieuwe systeem heel erg goed. Ik heb ze uitgelegd dat ze tot de zomervakantie, tweemaal een tip kunnen krijgen, en dat ze de derde keer een tijdrovende opdracht krijgen.
Deze groep gaat daar zeer goed op. Natuurlijk worden de grenzen opgezocht.
Ik heb twee jongens een tip gegeven en die vonden dat heel erg, ze pasten direct hun gedrag aan. Met een 2 Atheneumklas heb ik het ook geïntroduceerd en dat werkte ook goed, die klas heeft het eigenlijk niet nodig, maar ik wilde uitproberen wat er zou gebeuren. Ik heb een meisje een tip gegeven en die vond dat het einde van de wereld, maar ze begreep het wel. De grap vind ik dat het in feite maar een ’tipje’ is, zonder al te veel consequentie op de korte termijn en toch leken ze het heel erg te vinden.
Bij de andere groepen was ik nog een ander systeem aan het afronden (met de smileys). De leerlingen vroegen er dan ook naar dus ik besloot die af te maken en dat duurde 5 aaneensluitende lessen. Ik ben er dus maar net pas mee klaar. Inmiddels is dit ten einde. Na de vakantie ga ik ook met deze groepen beginnen.
De tijdrovende opdracht heb ik aan vier leerlingen gegeven, en die maakten deze ‘gewoon’. De hulp van schoolleiding voor het inleveren van de opdracht heb ik nog niet hoeven inzetten. Ik heb voor twee leerlingen die met klei door het lokaal gooien uiteindelijk een andere opdracht gegeven die ik passender vond en ze moesten van mij – dat had ik van tevoren aangekondigd – driemaal een uur nakomen als ik ze zou betrappen op gooien. Twee leerlingen besloten het uit te proberen en hebben tijdens het nakomen de schoolregels geïllustreerd. Dat was succesvol, want daardoor kon ik met ze bespreken wat ze wel al goed deden en waar ze aan moesten werken. Ik heb daarna de andere twee uur nakomen op ‘voorwaardelijk’ gezet. Er is geen klei meer door het lokaal gegooid.
Na de vakantie ga ik er weer mee verder, we hebben namelijk een paar weken geen lessen gehad omdat we toetsweken hadden en daarna projectweek en nu twee weken vakantie. Maar over een week pak ik het weer op.
Met vriendelijke groeten,
Stephanie