Kwartier vragen beantwoorden

Vandaag heb ik voor het eerst geskypet met studenten van de opleiding Docent Muziek in Groningen. Het betrof een groep studenten uit het tweede jaar van deze opleiding. Een van de studenten had onlangs voor het eerst stagelopen.

Ik vroeg aan de docent van deze groep, Liesbeth Betten, of zij aan een student wou vragen mij een casus voor te leggen. Deze casus ontving ik per mail:

Mike: Ik kreeg het bij de eerste groep niet voor elkaar om ze stil te krijgen en hun aandacht bij mij te vestigen en verloor halverwege de leiding over de les. Wat zou een effectieve en creatieve manier zijn om de aandacht van een drukke klas te krijgen? Vooral vanuit het, in groepjes, zelfstandig werken.

Mijn reactie op zijn vraag heb ik op de site geplaatst bij de afdeling ‘Veelgestelde vragen’.

In die vijftien minuten liet ik zien hoe je met een paar simpele gebaren kunt samenwerken.

  1. Als eerste liet ik de groep drie verschillende gebaren achter elkaar nadoen.
  2. Vervolgens gaf ik aan hoe je de gebaren vertaalt in muziek.
  3. Daarna maakte ik de gebaren en maakte de groep muziek. Dat bleek mogelijk via skype.
  4. Werken in groepen: Tenslotte vroeg ik de groep zich op te splitsen in twee groepen. Elke groep koos een dirigent en vervolgens maakten de twee groepen onderling muziek. Ik vroeg van tevoren of de twee groepen naar elkaar wilden luisteren en samen in de maat wilden blijven.

Meer informatie over de gebaren is te vinden op de site van de Kizzo Band.