Quality time

Op internet vind ik deze definitie van quality time: ‘Goed bestede (vrije) tijd, vooral in gezinsverband’.
Is er ook quality time in het onderwijs? Nu volgen twee handreikingen van Vriendelijk Orde Houden waarmee je als docent voor iedere individuele leerling de tijd neemt (Quality time)

Johan ’t Hart – 18 juli 2022

1 ‘Wegenwacht’

Als docent speel je verschillende rollen. Een onverwachte rol die je als docent kunt aannemen is die van ‘wegenwacht’ en die pas je toe bij zelfstandig werken. Binnen de omgeving die jij je leerlingen biedt, maken zij keuzes en bepalen zij een eigen koers. Bij alle onderwerpen die leerlingen kiezen, zorg jij voor de benodigde informatie en hulpmiddelen. Als bepaalde hulpmiddelen schaars zijn, zorg je voor een eerlijke verdeling. Vermoedelijk ontstaan dan groepjes die eenzelfde opdracht kiezen en er zijn eenlingen die als enige een onderwerp kiezen en uitdiepen.
Als een leerling op eigen wijze aan het werk is met een eigen onderwerp en daarbij vastloopt, vervul jij de rol van ‘wegenwacht’. Indien nodig help jij deze leerling weer op weg. Deze rol  is voor jou afwisselend omdat je steeds andere vragen oplost. Oplossen kan hier ook betekenen een vraag stellen waardoor een leerling zelf op het spoor van het antwoord komt. Elke leerling is blij met je hulp en gaat na afloop weer zelfstandig verder. Je bent er voor je leerlingen als zij je nodig hebben: Quality time!

2 Individuele beoordeling

Voordat je leerlingen zelfstandig aan de slag gaan, geef je aan hoe jij hen beoordeelt. Je vraag aan je leerlingen of ze tijdens zelfstandig werken op een zelfgekozen moment een vaardigheid aan jou willen laten zien. Die vaardigheid beoordeel je dan individueel. Aan het begin van een periode komen eerst de snelle leerlingen bij jou om een vaardigheid te laten beoordelen. Aan het einde van een periode benader jij leerlingen die nog niet bij jou zijn geweest.
Alleen als een vaardigheid ruimschoots voldoende is, noteer je het cijfer en telt het mee als rapportcijfer. Is het onvoldoende, dan vraag je de leerling verder te studeren op de vaardigheid en noteer je niets. Zo honoreer je nooit half werk en leg je de lat hoog. Een efficiënt hulpmiddel bij zo’n beoordeling is een app waarmee kennis objectief is te meten.

Met deze manier van beoordelen heb ik uitsluitend positieve ervaringen opgedaan. Een leerling die naar je toekomt, is blij iets te mogen laten zien. Een leerling die jij zelf benadert, merkt dat jij ook achterblijvende leerlingen aandacht geeft: Niemand voelt zich verwaarloosd: Quality time!

Meer weten? Lees bij het onderwerp beoordeling over beoordeling met vinkjes