Johan ’t Hart,
Dit artikel is gepubliceerd in 2016 en geactualiseerd in 2021

De Amerikaanse econoom Robert Gordon schreef het boek The Rise and Fall of American Growth. Hierin geeft hij aan dat wij nu in een periode van stagnatie zitten. Tussen 1870 en 1970 plukten mensen de vruchten van de uitvinding en toepassing van elektriciteit, hygiëne in de gezondheidszorg, de telefoon, nieuwe landbouwtechnieken, vervoersmiddelen. In de NRC van 19 mrt 2016 staat een artikel over Gordon waarin hij aangeeft dat: ‘Alle grote uitvindingen zijn inmiddels wel gedaan’. Volgens hem is er na 1970 een gebrek aan grote uitvindingen.

Persoonlijk denk ik dat in deze tijd van corona naast technologische uitvindingen om het virus te bestrijden ook een uitvinding nodig is op het gebied van de menselijkheid. De hele maatschappij heeft volgens mij behoefte aan een uitvinding waarmee we goed met elkaar om kunnen gaan. Met deze uitvinding zou de 21e eeuw in een stroomversnelling kunnen raken en wellicht helpt dat bij het verantwoordelijk omgaan met onze planeet. Het artikel over Robert Gordon heeft mij op het idee gebracht voor de titel van dit artikel.

Met mijn werk voor de Stichting Rapucation wil ik een bijdrage aan de menselijkheid leveren. Die bijdrage is nooit af maar is een “work in progress”, steeds integreer ik nieuwe ideeën.

Inhoud

  1. Urgentie van de uitvinding van de menselijkheid
  2. Locatie en ontstaan
  3. Doelgroep
  4. Details en valkuilen.
  5. Wie leveren een bijdrage aan Rapucation.
  6. Resultaten
  7. Krachten bundelen

1 Urgentie

In 2007 las ik een boek van Paul Cliteur: Moreel Esperanto Cliteur (2007). Het laatste deel van het boek verontrustte mij. Vooral het gedeelte van het boek waarin invloedrijke leiders afkomstig van verschillende geloofsrichtingen de strijd aankondigen in naam van hun geloof deed mij de haren recht overeind staan. Ik zag in mijn fantasie de tanks door mijn straat rijden. Ik besloot toen om al mijn energie en mogelijkheden in te zetten om tegenwicht te bieden tegen de chaos die leek te komen. Na dertien jaar werken aan Rapucation kan ik inspanningen samenvatten als gericht op de uitvinding van de menselijkheid.

2. Locatie en ontstaan

De school waarin ik muziekles gaf van 1980 tot 2017, het Pieter Nieuwland College is een school met leerlingen van verschillende afkomst. Per jaar gaf ik les aan gemiddeld vijfhonderd leerlingen zonder dat er iemand over mijn schouder meekeek en mij vertelde wat ik moest doen. Ik kon mijn idealen in mijn lessen op verschillende manieren uitproberen. Via de Stichting Rapucation deel ik mijn kennis en breng die zo breed mogelijk onder de aandacht.

Mijn ideeën op het gebied van de uitvinding van de menselijkheid zijn op het Pieter Nieuwland College ontstaan en hebben zowel betrekking op didactisch gebied als op muzikaal gebied.  Voor beide gebieden is inmiddels een eigen website te bezoeken. Voor de didactiek is er de website Vriendelijk orde houden en voor muziek is er de website Kizzo Band. Bij initiatieven vallen onder de Stichting Rapucation die ook nog een eigen website heeft: www.rapucation.eu

3 Doelgroep

De doelgroep waar Rapucation de uitvinding van de menselijkheid als eerste heeft inzet is het onderwijs. Ik hoop dat door initiatieven van Rapucation leerlingen kunnen genieten van een inspirerende, harmonieuze en plezierige schooltijd en dat zij vervolgens in de maatschappij hun verantwoordelijkheid nemen en goed voor elkaar en de aarde zorgen. De urgentie van deze wens neemt in mijn ogen jaarlijks toe.

Na vele projecten op scholen is dit het aanbod van Rapucation op gebied van Vriendelijk orde houden:

Door het volgen van de cursus Vriendelijk orde houden maken niet alleen docenten en studenten kennis met deze menselijke benadering maar ook hun leerlingen, hun leidinggevende en de ouders van hun leerlingen. Hoe meer deelname, hoe meer ik verwacht dat betrokkenen de ruimte die hierdoor ontstaat willen behouden en alert zullen reageren bij het aantasten van vrijheden. Over het aantasten van vrijheden schreef ik eerder een stuk met als titel Humanisme.

Als de noodzaak van de uitvinding van de menselijkheid door anderen herkent wordt en op de agenda komt van politieke partijen, dan behoort naast het onderwijs de hele maatschappij tot de doelgroep.

4 Details en valkuilen

Praktische toepassingen van de uitvinding van de menselijkheid komen terug in de verschillende onderwerpen van de cursus Vriendelijk orde houden. Bekijk de onderstaande gratis toegankelijke informatie op deze site die hoort bij de cursus. De links hieronder verwijzen naar onderwerpen van de cursus Vriendelijk orde houden:

Hoe breng je menselijkheid naar de onderwijspraktijk?

Bij de cursus Vriendelijk orde houden krijgen docenten deze adviezen:

  • Zorg voor een kader waar iedereen zich aan wil houden. Bijvoorbeeld: vriendelijk en duidelijk. Hiermee bepaal je de condities waarbij het mogelijk is samen te werken.  In combinatie met keuzevrijheid biedt dit kansen om te netwerken.
  • Bied ruimte voor Kennismaken onder ander via persoonlijke verhalen (dit kan geschreven zijn, getekend of ieder andere gewenste vorm). Door deze verhalen begrijp je elkaar beter. Vervolgens zorg je voor kansen om vakinhoudelijk kennis met elkaar te delen via wisselende groepssamenstellingen en rolwisseling. Zo ontstaat een hechte groep.
  • Bewaak het kader. Gedrag dat niet voldoet aan het kader stuurt je aan of stuur je bij, waarbij lichaamstaal en non-verbale signalen de eerste stap zijn om gedrag voorspelbaar aan te sturen. Dat doe je op een vriendelijke manier, en daarmee verbeter jede sfeer in de klas en is het mogelijk les te geven zonder ruis.
  • Geef je leerlingen de gelegenheid om zelf  doelen te formuleren en deze op eigen wijze te realiseren (Leerlinggestuurd onderwijs). Geef leerlingen de ruimte hun expertise met elkaar te delen en stimuleer Samenwerken

Dit alles begint met het weglaten van boosheid. Zelfs spelen of je boos bent, is af te raden. Mijn eigen ervaringen hiermee beschreef ik eerder in een nieuwsbericht: Wat is beter? Vriendelijk of streng?

De valkuil bij een strenge manier van lesgeven is dat je, voordat je er zelf erg in hebt, te streng kunt bent. De enige die deze strengheid kunt reguleren ben jij. Als je per ongeluk te streng bent, ervaren jouw leerlingen jou dan nog als rechtvaardig? Voor je het weet krijgen ze een hekel aan je of je maakt ze angstig. Daarmee beschadig je de onderlinge relatie.

Lees meer over een ongewild effect van boosheid en strengheid bij het onderwerp Reguleer je energie

5 Wie leveren een bijdrage aan Rapucation?

Het meeste heb ik geleerd van mijn leerlingen. Zij hebben mij in vertrouwen verteld hoe zij aankijken tegen het onderwijs.

Een grote groep collega’s, deskundigen en cursisten dragen bij aan Vriendelijk orde houden. Als zij een nieuw element toevoegen dat ook voor andere docenten relevant is, staat hun naam en hun bijdrage onderaan het betreffende onderwerp met cursusmateriaal bij ‘credits’. Citaten uit boeken en publicaties  over onderwijs maar ook uit de filosofie zijn toegevoegd aan de cursus.

6 Resultaten

Een uitvinding is pas een uitvinding als deze herhaalbaar is in verschillende omstandigheden. Met de website van de Kizzo Band en met de cursus Vriendelijk orde houden voor leerkrachten en docenten hoop ik mijn uitvinding van de menselijkheid te verspreiden.

7 Krachten bundelen?

Bent u  VO docent of leerkracht op het PO en wilt u onze cursus vriendelijk orde houden online, in Amsterdam of op locatie volgen?
Bent u nieuwsgierig geworden en wilt u uw krachten, juist nu in deze uitdagende tijd met ons bundelen? Neem dan contact met ons op via:  info@rapucation.eu

Tenslotte
Mijn voorstel is om Moreel Esperanto vooraan de uitvinding van de menselijkheid te noemen. Met deze uitvinding hoop ik docenten en leerkrachten in staat te stellen hun boosheid en strengheid achter zich te laten en hoop ik dat verschillende bevolkingsgroepen, leerlingen, leidinggevende en ouders de zowel vriendelijke als duidelijke houding van docenten en leerkrachten overnemen.

Meer blog’s van Johan ’t Hart: www.rapucation.eu/blog-de-lerende-docent/

De afbeelding bij dit artikel is van Els ter Horst en symboliseert de gewenste uitkomst van dit artikel met samenwerking en harmonie.

Netwerk