Uitvinding van de menselijkheid deel 2
Het is tijd voor een uitvinding op het gebied van de menselijkheid. De hele maatschappij heeft volgens mij behoefte aan een uitvinding waarmee mensen goed met elkaar om kunnen gaan. Met deze uitvinding zou de 21e eeuw in een stroomversnelling kunnen raken en draagt hopelijk bij aan het verantwoordelijk omgaan met onze planeet. Het artikel over Robert Gordon heeft mij op het idee gebracht voor de titel van dit artikel.
De Amerikaanse econoom Robert Gordon schreef het boek The Rise and Fall of American Growth. Hierin geeft hij aan dat wij nu in een periode van stagnatie zitten. Tussen 1870 en 1970 plukten mensen de vruchten van de uitvinding en toepassing van elektriciteit, hygiëne in de gezondheidszorg, de telefoon, nieuwe landbouwtechnieken, vervoersmiddelen. In de NRC van 19 mrt 2016 staat een artikel over Gordon waarin hij aangeeft dat: ‘Alle grote uitvindingen zijn inmiddels wel gedaan’. Volgens hem is er na 1970 een gebrek aan grote uitvindingen.
Met mijn werk voor de Stichting Rapucation en dan specifiek met Vriendelijk Orde Houden (VOH) wil ik een bijdrage aan de menselijkheid leveren. Die bijdrage is voor mij, zolang ik leef, nooit af maar is een “work in progress”, steeds integreer ik nieuwe ideeën.
Inhoud
- Urgentie van de uitvinding van de menselijkheid
- Locatie en ontstaan
- Doel
- Doelgroep
- Details en valkuilen
- Wie leveren een bijdrage aan Rapucation?
- Resultaten
- Krachten bundelen?
1 Urgentie
In 2007 las ik een boek van Paul Cliteur: Moreel Esperanto Cliteur (2007). Het laatste deel van het boek verontrustte mij. In het derde deel van het boek komt de term Laïcité ter sprake, dit is een opvatting over de aard van het staatsgezag. Een land kan bij wet bepalen dat godsdienstuitingen toe zijn gestaan, maar dan met de kanttekening dat je je geloof niet uitdraagt in een publieke functie (Een rechter kan zijn vonnis niet baseren op sterrenwichelarij). Een president zal zijn religieuze overwegingen buiten beschouwing moeten laten.
Ik lees in Moreel Esperanto: “Het getuigt niet van ‘respect’ mensen opvattingen te laten verkondigen die je absurd vindt zonder hen daarvan in kennis te stellen.”
Een aanvulling van mij hierop: het getuigt ook niet van tact als je op elke opmerking waar je het niet mee eens bent fel reageert. Verzuring ligt dan op de loer.
Na het lezen van het boek van Cliteur zag in mijn fantasie conflicten oplaaien en tanks door mijn straat rijden. Vanaf 2007 heb ik al mijn energie ingezet om tegenwicht te bieden tegen de chaos die eraan komt als iedereen elkaar principieel te lijf gaat. Ik prefereer om vreedzaam te leven. Daarom heb ik samen met vele anderen projecten uitgevoerd met de Stichting Rapucation en coach ik nu docenten met VOH met als resultaat van deze inspanningen de uitvinding van de menselijkheid.
2. Locatie en ontstaan
De leerlingen op de school waarin ik muziekles gaf van 1980 tot 2017, het Pieter Nieuwland College zijn van zeer diverse afkomst. Per jaar gaf ik les aan gemiddeld vijfhonderd leerlingen zonder dat er iemand over mijn schouder meekeek en mij vertelde wat ik moest doen. Ik kon mijn idealen in mijn lessen op verschillende manieren gestalte geven. Via de Stichting Rapucation deel ik mijn kennis en breng die in het onderwijs zo breed mogelijk onder de aandacht.
De uitvinding van de menselijkheid bouwt voor op wat ik op het Pieter Nieuwland College heb ontwikkeld aan didactische en muzikale vondsten.
3 Doel
Rapucation streeft het volgende na:
- Een positieve omgeving met structuur en vrijheid, waarbij iedereen verantwoord omgaat met de geboden vrijheid.
- Die positieve omgeving is geschikt voor alle doelgroepen en voorkomt racisme.
- Die positieve omgeving combineert formeel en informeel leren.
4 Doelgroep
De doelgroep waar Rapucation de uitvinding van de menselijkheid als eerste inzet is het onderwijs. Via die weg is het mogelijk snel veel mensen te bereiken. Ik hoop dat met VOH leerlingen, docenten en leidinggevenden kunnen genieten van een inspirerende, harmonieuze en plezierige schoolomgeving. Ik hoop dat de leerlingen vervolgens in de maatschappij hun verantwoordelijkheid nemen en goed voor elkaar en de aarde zorgen. De urgentie van deze wens neemt in mijn ogen jaarlijks toe.
Na vele projecten op scholen is dit het aanbod van Rapucation op gebied van Vriendelijk Orde Houden:
- De website van Vriendelijk Orde Houden
- Een cursus voor leerkrachten en docenten (online, of in Amsterdam)
- Een jaarlijks vernieuwd cursusboek, indien gewenst met bijbehorende hulpmiddelen.
- Teamtraining
- De mogelijkheid voor zelfstudie.
- Een site die actief muziek maken stimuleert: Conductors Band
Door het volgen van de cursus VOH maken niet alleen docenten en studenten kennis met deze menselijke benadering maar ook hun leerlingen, hun leidinggevende en de ouders van hun leerlingen. Hoe meer deelname, hoe meer ik verwacht dat betrokkenen de ruimte die hierdoor ontstaat willen behouden en dat betrokkenen alert zullen reageren bij het aantasten van vrijheden. Over het aantasten van vrijheden schreef ik eerder een stuk met als titel Humanisme.
Als de noodzaak van de uitvinding van de menselijkheid door anderen herkent wordt en op de agenda komt van politieke partijen, dan behoort naast het onderwijs de hele maatschappij tot de doelgroep.
5 Details en valkuilen
Praktische toepassingen van de uitvinding van de menselijkheid komen terug in bij verschillende invalshoeken van VOH. De links hieronder verwijzen hiernaar. Bij deze linken geef ik ook valkuilen aan die docenten beter kunnen vermijden. Bij elke invalshoek geef ik bij punt 1.2 aan wat consequentie is van het niet toepassen van deze invalshoek. Als u bij het zoekvenster valkuil invult komt u bij de modules leerling gestuurd onderwijs of docent gestuurd onderwijs. Daar zijn de valkuilen als apart punt benoemd.
Hoe breng je menselijkheid naar de onderwijspraktijk? Bij de cursus krijgen docenten deze adviezen:
- Zorg eerst voor een kader waar iedereen zich aan wil houden. Bijvoorbeeld: vriendelijk en duidelijk. Hiermee bepaal je de condities waarbij het mogelijk is samen te werken.
- Geef het goede voorbeeld.
- Bied ruimte voor Kennismaken onder ander via persoonlijke verhalen (dit kan geschreven zijn, getekend of ieder andere gewenste vorm). Door deze verhalen begrijp je elkaar beter. Vervolgens zorg je voor kansen om vakinhoudelijk kennis met elkaar te delen via wisselende groepssamenstellingen en rolwisseling. Zo ontstaat een hechte groep.
- Bewaak het kader. Gedrag dat niet voldoet aan het kader stuurt je aan of stuur je bij, waarbij lichaamstaal en non-verbale signalen de eerste stap zijn om gedrag voorspelbaar aan te sturen. Dat doe je op een vriendelijke manier, en daarmee verbeter je de sfeer in de klas en is het mogelijk les te geven zonder ruis.
- Geef je leerlingen de gelegenheid enerzijds instructie en anderzijds geef je ze de gelegenheid om zelf doelen te formuleren en deze op eigen wijze te realiseren (Lesinhoud). Geef leerlingen de ruimte hun expertise met elkaar te delen en stimuleer Samenwerken
Dit alles begint met het weglaten van boosheid. Zelfs spelen of je boos bent, is af te raden. Mijn eigen ervaringen hiermee beschreef ik eerder in een nieuwsbericht: Wat is beter? Vriendelijk of streng?
Lees meer over een ongewilde effecten van boosheid en strengheid bij het onderwerp Reguleer je energie
6 Wie leveren een bijdrage aan Rapucation?
Het meeste heb ik geleerd van mijn leerlingen. Zij hebben mij in vertrouwen verteld hoe zij aankijken tegen het onderwijs.
Een grote groep collega’s, deskundigen en cursisten draagt bij aan VOH. Als zij een nieuw element toevoegen dat ook voor andere docenten relevant is, staat hun naam en hun bijdrage onderaan het betreffende onderwerp met cursusmateriaal bij ‘credits’. Citaten uit boeken en publicaties over onderwijs maar ook uit de filosofie zijn toegevoegd aan de cursus.
7 Resultaten
Een uitvinding krijgt pas effect als er behoefte aan is en deze eenvoudig herhaalbaar is in verschillende omstandigheden en via verschillende wegen. Vooral met het aanbod op website van Vriendelijk Orde Houden voor leerkrachten en docenten hoop ik de uitvinding van de menselijkheid zo snel mogelijk te verspreiden.
8 Krachten bundelen?
Bent u VO docent of leerkracht op het PO en wilt gebruik maken van ons aanbod? Bekijk dan ons aanbod op de homepage.
Bent u nieuwsgierig geworden en wilt u uw krachten met ons bundelen in deze uitdagende tijd? Neem dan contact met ons op via: info@rapucation.eu
Tenslotte
Mijn voorstel is om Moreel Esperanto vooraan de uitvinding van de menselijkheid te noemen. Met deze uitvinding hoop ik docenten en leerkrachten in staat te stellen hun boosheid en strengheid achter zich te laten en hoop ik dat verschillende bevolkingsgroepen, leerlingen, leidinggevende en ouders de zowel vriendelijke als duidelijke houding van docenten en leerkrachten overnemen. Wat ik hoop dat de cultuur clash die ik voelde aankomen in het boek van Paul Cliteur dan niet zal plaatsvinden.
Meer blog’s van Johan ’t Hart: www.rapucation.eu/blog-de-lerende-docent/
De afbeelding bij dit artikel is van Els ter Horst en symboliseert de gewenste uitkomst van dit artikel met samenwerking en harmonie.