Johan ’t Hart

Het puberbrein is een code die je moet kraken. De vraag is door wie en hoe ze zich laten bijsturen.

In de vijfde uitzending van 100 dagen voor de klas komt een rapper en voormalig delinquent naar het vmbo en vertelt over zijn bedrijf genaamd genaamd ‘Ruwe diamant’.
Hij vertelt dat we allemaal ruwe diamanten zijn en dat je je eigen diamant moet polijsten. Ter illustratie rapt hij deze tekst:

Als je dingen wilt bereiken die je nooit hebt bereikt
zul je dingen moeten doen die je nooit hebt gedaan.

Hij vertelt hoe hij na problemen zijn leven oppakt. Volgens deze rapper leven we in een tijd waarin iedereen recht van spreken heeft. Als je iets moeilijk vindt spreek dat dan uit. Als je ziet dat iemand het moeilijk heeft ga daar dan heen. Ga er niet over roddelen. Dat is niet grappig. Dit komt aan bij de leerlingen.

Deze rapper is niet de enige die scholieren wil bereiken met rap. Bekijk het overzicht van de activiteiten van de stichting Rapucation waarmee ze zich tussen 2000 en 2015 richtte op scholieren met ‘First ID  projecten’ op scholen van het PO en VO. Dit overzicht begint met een documentaire die hierover gemaakt is door de NCRV uit 2007.

Bekijk deze primeur van rapper Tony Scott. Dit nummer is speciaal bedoeld voor leerlingen uit klas 2 van het VO om te helpen hun aandacht te richten op school.

Naast rap zijn er nog meer manieren om het puberbrein te kraken. In aflevering 5 valt de manier van lesgeven van Carlos Arrindell op. Hij laat zien hoe je kinderen verantwoordelijkheid kunt geven. Hij legt de verantwoording bij de leerlingen. Hij wijst de leerlingen op hun verantwoordelijkheid en draait de rollen om in de les.

Wie meer wil weten over het geven van verantwoordelijkheid en het omdraaien van rollen adviseer ik het onderwerp “geef leerlingen invloed” te bestuderen van op deze site. Vriendelijk orde houden is een activiteit van de Stichting Rapucation.