Consequent

De meeste cursisten van Vriendelijk Orde Houden (VOH) willen stappen zetten op het gebied van orde houden waardoor ze zich prettiger voelen en meer resultaat boeken. Tijdens een cursus komen verschillende invalshoeken aan bod. Elke cursist maak andere keuzes. VOH houdt na de cursus de vinger aan de pols door op gezette tijden mails te sturen met de vraag wat het effect was van de cursus op hun lespraktijk.

Johan ’t Hart – 29 november 2019

Onlangs kregen wij de volgende reactie van een cursist.

Er is wel iets veranderd aan mijn manier van lesgeven en dat komt wel door bewustwording tijdens de cursus. Ik geef leerlingen bewuster waarschuwingen en geef ze straf (nakomen) als ze over mijn limiet zitten. Ik gebruik de handreikingen van de cursus daar niet direct voor, maar zoals ik al zei, heeft de cursus wel voor bewustwording gezorgd.
Bedankt daarvoor.

Tot zover de reactie van deze cursist. Na het volgen van de cursus begreep deze cursist dat orde houden uit twee stappen bestaat: Een duidelijke grens aangeven en het klaar hebben liggen van een effectieve maatregel. Deze cursist vertaalde de aanpak van VOH naar de meer traditionele manier van orde houden met waarschuwingen en straf die zij consequent toepast. Elementen van VOH zoals het duidelijk je grens aangeven en het gebruik maken van een effectieve maatregel om storend gedrag bij te sturen, zo blijkt uit deze reactie, komen ook van pas bij een meer traditionele stijl van orde houden . VOH raad cursisten aan waarschuwingen en straf te vervangen door ‘Tips geven’ en ‘bijsturen’.

Als je blijft waarschuwingen en straf geven, blijft je in een ongelijke machtsrelatie: De leerling ziet jouw als onderdrukker en ziet zichzelf als slachtoffer. Dit voorkom je door vriendelijk en duidelijk Tips te geven als onderdeel van aansturen. Werkt dat niet dan stuur je bij met een ‘Brief over toekomstig gedrag’.