Wat doe je met leerlingen die niet gemotiveerd, vervelend, lastig en gemakzuchtig zijn?

In onderstaande video vertelt Andries Visser een verhaal over de koetsier van de koning die het beste uit paarden haalt. De vraag die wij ons als docent kunnen stellen is: Hoe haalt een docent het beste uit zijn leerlingen? Een docent die orde maakt en indien nodig aanstuurt en bijstuurt, zal veel met leerlingen kunnen bereiken.

Johan ’t Hart – 10 oktober 2016

In deze video vertelt Andries Visser een verhaal over de koetsier van de koning die het beste uit paarden haalt. De vraag die wij ons als docent kunnen stellen is: Hoe haalt een docent het beste uit zijn leerlingen? Een docent die orde maakt en aanstuur en bijstuurt, zal veel met de leerlingen kunnen bereiken.

Een verhaal over paarden van Soren Kierkegaard voorgelezen door Andries Visser. De vertaling is gemaakt door hemzelf.

Een nieuwe docent hoorde van docentenopleiders en zittende docenten dat leerlingen niet gemotiveerd zijn, vervelend, lastig en gemakzuchtig. Zou het echt zo zijn, en jawel hoor, ook bij deze nieuwe docent gedroegen de leerlingen zich alsof hij beter weg kon gaan, ze probeerden hem uit en deden zo min mogelijk. Bekijk hieronder een verslag van zowel de start als het einde van het project. “Veilig (muziek) onderwijs” Het verschil in gelaatsuitdrukking bij de leerlingen is veelzeggend. Aan het einde van het project kijken de kinderen blij, zijn ze eerlijk, en hebben zin weer zin om naar school te gaan.