Impact

Wat wil je bereiken en bij welke doelgroep? Over deze vraag ben ik in de loop van de tijd anders gaan denken. Het veranderen van de naam van de Stichting Rapucation in Vriendelijk Orde Houden was een uitgelezen moment om de nu gewenste impact vast te leggen.

Johan ’t Hart 09-10-2025

Oude naam: Stichting Rapucation tot 01-10-2025

van 2007 tot 2016 ging ik ervan uit dat ik met het organiseren van First-ID projecten op scholen impact zou kunnen hebben op de manier waarop leerlingen en docenten met elkaar omgaan. Bij die projecten schreven leerlingen persoonlijke verhalen die werden gedeeld in een eindvoorstelling waarbij ook door de leerlingen muziek werd gemaakt. Het credo van de Stichting Rapucation was: Wij willen dat alle leerlingen en docenten gelukkig zijn en zich kunnen ontwikkelen in een uitdagende onderwijsomgeving. Dit doel bleek moeilijker te realiseren dan gedacht.

Nieuwe naam: Stichting Vriendelijk Orde Houden vanaf 01-01-2025

Daarom richtte de Stichting Rapucation zich vanaf 2016 tot individuele docenten en tot docenten teams. Het idee achter deze verandering is om eerst één docent op een vriendelijk manier om te laten gaan met de leerlingen. Als bewezen is dat die docent of leerkracht boosheid kan vermijden, is de volgende stap om het verandertraject dat de eerste docent heeft doorgemaakt voor collega’s zo makkelijk mogelijk te maken. Als er dan meerdere docenten en leerkrachten hier succes mee boeken, dan kunnen er snel grote veranderingen optreden. De doelgroep vergroot zich vooral als collega’s mee gaan doen. De impact die deze docenten op hun leerlingen hebben is dan groot.

Aansluitend bij deze praktijk sinds 2016 hebben wij op 01-01-2025 de naam van de Stichting veranderd in Stichting Vriendelijk Orde Houden en bij het opstellen van de statuten ook het doel van de stichting opnieuw geformuleerd:

De Stichting Vriendelijk Orde Houden heeft tot doel:

  • het creëren van een vriendelijke, eerlijke, vreedzame en inspirerende omgeving in de klas in de hoop dat leerlingen:
    – hun beste vermogens gaan gebruiken in de maatschappij;
    – op een vriendelijke manier met elkaar omgaan;
    – een gezond milieu creëren voor toekomstige generaties;
  • het in staat stellen van leerlingen, docenten en leerkrachten hun talenten te ontwikkelen.