Gebruikte literatuur – References
Berger (2021), John | Waarom naar dieren kijken. Vertaling van ‘Why look at animals’ uit 2012. |
Biesta (2012), Gert J.J. | Goed onderwijs en de cultuur van het meten |
Biesta (2013), Gert J.J. | The beautiful risk of education |
Biesta (2022), Gert J.J. | World-centred education |
Boon (2009), Astrid | Straf / Regels |
Boon (2010), Astrid en Leo Prick | Te gezellig in de les – Een zorg voor ouders en leraren |
Bregman (2019), Rutger | De meeste mensen deugen – Een nieuwe geschiedenis van de mens |
Bregman (2021), Rutger | Wat maakt een verzetsheld? |
Camus (1942), Albert. | De Mythe van Sisyphus in vertaling C.N. Lijsen – Uitgeverij IJzer Utrecht uit 2013 |
Christakis (2019), Nicholas A. | Blueprint |
Cliteur (2007), Paul | Moreel Esperanto |
Clark (2014), Shirley | Outstanding Formative Assessment |
Dekker (2006), Midas |
Lichamelijke oefening |
Dionysius de Areopagiet (2015) | Verzamelde werken – vertaling Michiel ter Horst |
Ebbens (2005), Sebo en Simon Ettekoven | Effectief leren |
Eidhof (2021), Bram, Maartje Janssens en Jelle Ris | Wereldgericht onderwijzen – Biesta in de praktijk |
Gandhi (2017), Arun | Het boek van wijsheid – 11 levenslessen van mijn grootvader Mahatma Gandhi |
Gardner (1993), Howard | Multiple Intelligences |
Haidt (2012), Jonathan | The Righteous mind – Why good people are divided by politics and religion. |
Jansen (2021), Jim | DNAtotZ |
Kierkegaard (2007), Soren | Wat de liefde doet – Vertaling en verklarende noten Lineke Buijs en Andries Visser |
Kierkegaard (2008), Soren | De ziekte tot de dood – Vertaling Lineke Buijs – Inleiding en annotaties Andries Visser. |
Lamme (2016), Victor | Waarom? Op zoek naar wat men werkelijk drijft |
Lepore (2018), Jill | Deze waarheden |
Van Loo (2020), Bart | De Bourgondiërs |
Lukianoff (2018), Greg en Jonathan Haidt | The Coddling of the American Mind |
Meirieu (2016), Philippe | Pedagogiek – De plicht om weerstand te bieden |
Pinker (2011), Steven | The Better Angels of Our Nature – a history of violence and humanity |
Prideaux (2018), Sue | Ik ben dynamiet – Het leven van Nietzsche |
Reybrouck (2017), David en Thomas | D’Ansembourg
Vrede kun je leren |
Slooter (2019), Martie | De vijf rollen van de leraar |
Storr (1998), Anthony | Reuzen op lemen voeten. Studies over goeroes |
Schafer (1975), R. Murray |
The Rhinoceros in the Classroom |
Scheffer (2013), Paul | Alles doet mee aan de werkelijkheid Herman Wolf 1893-1942 |
Sorensen (2023), Nick | The improvising teacher – Reconceptualising pedagogy, expertise and professionalism |
Teitler (2017), Peter | Lessen in orde |
Visser (2017), Andries | Kierkegaard en DE HERHALING – een leesgids |
Visser (2019), Andries | De mens is geest – Kierkegaards humanisme |
Waal (2009), Frans de | Een tijd voor empathie – wat de natuur ons leert over een betere samenleving. |
Wijnbergen (2011), Rob | Nietzsche & Kant lezen de krant – Denker van vroeger over dilemma’s van nu |