Focus op consequent gedrag
De eerste docent die aan de slag ging met de nieuwe handleiding van VOH (Oefenperiode 1) is Karin. Zij geeft levensbeschouwing.
17 januari 2025
Als beginnend docent levensbeschouwing op een middelbare school (havo en vwo) heb ik de methode Vriendelijk Orde Houden leren kennen via een eendaagse cursus, gevolgd door coaching. Deze methode heeft mijn manier van lesgeven aanzienlijk beïnvloed, vooral in klassen met druk gedrag. Hoewel vriendelijkheid mij van nature al goed afging, ontdekte ik dat ik op het gebied van duidelijkheid nog veel te leren had.
Wat ik waardeer aan deze methode is de focus op consequent gedrag zonder dat leerlingen negatief worden gelabeld. Het gaat niet om straffen of corrigeren vanuit frustratie, maar om rustig en helder benoemen wat er gebeurt. Hierdoor blijven de verhoudingen goed en voelen leerlingen zich niet aangevallen, terwijl ik wel de leiding houd. Dit heeft mij enorm geholpen om het gedrag los te zien van de leerlingen zelf. Waar ik voorheen soms geneigd was om druk gedrag persoonlijk te nemen of als storend te ervaren, lukt het me nu beter om dit te zien als iets wat erbij hoort en wat ik professioneel kan aanpakken.
Een concreet voorbeeld is hoe ik nu omga met leerlingen die door de klas roepen. In plaats van te reageren met irritatie, benoem ik rustig wat ik zie: “Ik hoor dat er geroepen wordt, en ik wil graag dat je je vinger opsteekt.” Vervolgens geef ik ruimte voor verbetering zonder meteen streng te corrigeren. Dit zorgt voor een meer ontspannen sfeer, terwijl de klas weet waar de grenzen liggen.
Het blijft echter een leerproces. Ik merk dat het soms lastig is om consequent te blijven, zeker als meerdere dingen tegelijk gebeuren. Toch geeft deze aanpak me houvast en vertrouwen in mijn rol als docent. Ik zie het als een waardevolle investering in mijn ontwikkeling en in een prettige sfeer in de klas.
“Het is wel beter geworden, hoor, mevrouw. Iedereen luistert nu wel wat meer. Alleen soms laat u nog steeds een beetje over zich heen lopen. Maar u doet het al veel beter dan eerst!” Reactie van een leerling van Karin