Diploma?

Af en toe krijgt een docent een diploma Vriendelijk Orde Houden. Waar staat deze diploma voor en wie komt hiervoor in aanmerking? Inmiddels is mij duidelijk dat vriendelijk en duidelijk lesgeven en niet boos worden op allerlei manieren kan worden ingevuld.

Eerst een stukje historie en daarna iets over het toekennen van een diploma.

Tot 2017 ontwikkelde ik mijn muzieklessen en probeerde aspecten daarvan door te geven aan andere docenten.

Vanaf 2007 met projecten op scholen,

foto uit 2014

vanaf 2016 met cursussen aan docenten.

Cursus Vriendelijk Orde Houden in de Klas

Tijdens die cursussen vertelde ik hoe ik mijn les structureerde en ook vroeg ik de deelnemers hoe zij dat deden. In die gesprekken kwamen altijd nieuwe inzichten naar voren. In het laatste jaar voor mijn pensioen voegde ik nog nieuwe inzichten toe aan op mijn eigen manier van lesgeven. In 2017 ging ik met pensioen en begon de theorie van Vriendelijk Orde Houden een eigen leven leiden. De aanvullingen bleven maar komen en niemand heeft ooit alles gedaan wat in het boek staat. Wie enthousiast is voor de theorie kiest altijd een deel van de theorie dat past bij de eigen stijl van lesgeven.

Bij een lesbezoek gaan altijd onderdelen van een les goed en andere weer niet. Ook als een les niet helemaal soepel verloopt, kan ik een diploma uitdelen. Waar let ik dan op? Ik kijk dan of een docent vriendelijk en duidelijk lesgeeft en formuleer tijdens de les hoe zich dat uit bij die docent. Dit vermeld ik op het diploma samen met het antwoord op deze vraag aan een leerling: Waarom wordt jullie docent nooit boos?

Elke docent die Vriendelijk Orde Houden toepast, doet dat op een eigen manier. Daarom vraag ik na afloop van een lesbezoek aan de docent welke aspecten van VOH wel of niet zijn gebruikt en welke aspecten van de theorie cruciaal zijn geweest voor deze persoonlijke stijl van lesgeven.

Hun aanpak – die in mijn ogen te vergelijken is met een uitvinding –  plaats ik dan weer bij de varianten die al op de site van Vriendelijk Orde Houden staan. Hun uitvinding kan voor andere docenten wel eens heel bruikbaar zijn. Ik zie daarom Vriendelijk Orde Houden als een dialoog met docenten en als een doorgeefluik voor succesvolle toepassingen.

De vraag of ik zelf wel een boos werd heb ik ooit  gesteld aan een van de leerlingen die van mij muziekles kregen. Jasper schreef toen dit voor mij op: