Tony Scott bedacht de naam RAPucation

Rapper Tony Scott bedacht de naam Rapucation, wat  een samenvoeging is van de woorden RAP en edUCATION. Tony Scott werkte van 2000 tot 2015 samen met Johan ’t Hart op het Pieter Nieuwland College. Zij gaven samen muziekles en richtten samen de Stichting Rapucation op. Vanwege gezondheidsredenen is Tony Scott niet meer werkzaam voor de  – inmiddels hernoemde  – Stichting Vriendelijk Orde Houden (zie naamwijzing). Zijn gedachtegoed, dat het belangrijk is om elkaar persoonlijke verhalen te vertellen en het letten op taalgebruik is blijvend verankerd in het werk van de Stichting Vriendelijk Orde Houden. 

Tony Scott als rapper

 Suriname – Nederland – Rapucation

De ouders van Peter van der Bosch zijn met hun kinderen van Suriname naar Nederland geëmigreerd. Peter was toen 2 jaar oud. Van 1982 tot 1985 kreeg hij op het Pieter Nieuwland College muziekles van Johan ’t Hart.

Kun je rappen zonder straattaal te gebruiken?

Al op  14 jarige leeftijd kreeg Peter de kans om een rap-album te maken. Zijn ouders vroegen hem: ga je dan ook straattaal gebruiken? Zij gaven hem het advies dat niet te doen. Zij vroegen Peter om over hun cultuur (Indianen in Suriname) te vertellen en over de manier waarop Indianen met de natuur omgaan. De vader en moeder van Tony zijn beide Amazone-indiaan van de Caraïben stam. Tony maakte van zijn achtergrond zijn handelskenmerk. Met dat album werd hij bekend onder de naam Tony Scott/the Chief. Met deze hits bracht hij een ode aan zijn cultuur:

  • That’s how I’m Living en The Chief (hits in Amerika).
  • Meer informatie over Tony Scott is te vinden bij deze weblink op wikipedia

In 2015, tijdens een afscheidsconcert van Tony Scott in Paradiso vertelt Tony over de rol van zijn ouders speelden voorafgaande aan zijn artistieke carrière.

Muziekles op het PNC en oprichting Stichting Rapucation

Van 2000 tot 2015 gaf Peter van der Bosch samen met Johan ’t Hart muziekles op het PNC. Samen met Johan ’t Hart is hij in 2007 medeoprichter van de Stichting Rapucation (zie naamswijziging).

“Welke woorden kies je uit om iemand uit te nodigen te luisteren naar jouw verhaal?” De rapper Tony Scott stelt zichzelf en anderen deze vraag. Hij nodigt daarmee iedereen uit om grove taal weg te laten met als gevolg de bereidheid om naar elkaar te luisteren.

Rapteksten zijn vaak verbonden met onderdrukking en achterstelling. Door op taal te letten doorbreken rappers dat patroon zij laten straattaal weg.  Met deze teksten en bijbehorende video’s legde Rapucation contact met maatschappelijke organisaties zoals het dagblad Trouw, de NCRV, Europees platform (nu Nuffic) en Urgenda. (zie weblinken hieronder). Daarmee bereikten deze rapteksten een groot publiek.

De lessen van Johan en Peter leidden tot een aanwijzing aan de muur van het muzieklokaal “Let op je woorden.” Een paar jaar later hing deze regel in alle lokalen van het Pieter Nieuwland College. Door deze regel verbeterde de sfeer op school en bezoekers van de muzieklessen suggereerden dat Peter en Johan met hun ideeën ook elders aan de slag konden gaan. Die suggestie hebben zij serieus genomen. De aanwijzing aan de muur ‘Let op je woorden’ is nu vertaald in het ‘Kader’ aan de muur van klaslokalen: vriendelijk en duidelijk.

In de periode dat Peter werkte op het Pieter Nieuwland College zijn een aantal video’s opgenomen met daarin Rap als thema.

De musical Slangsterdam

mula – rappen in het Latijn

NCRV – Derde testament

Nuffic (Europese parlement) – tweetaligheid

Wordt Gekeurd 

Urgenda – Elektrische auto

Het leven is geen spel

Het nummer ‘Dit is wat ik had’ waarvan de tekst is geschreven door Tony Scott kwam als volgt tot stand:

Veel leerlingen blijven zitten in de tweede klas van de middelbare school. In 2011 vroegen medewerkers van de Stichting Vriendelijk Orde Houden (zie naamswijziging) leerlingen naar de oorzaak hiervan:

Mogelijke valkuilen:
– Liefdesleven: Vlinders in je buik, geen zin om te eten, geen zin in huiswerk, je wordt afgeleid.
– Als je verliefd bent op iemand op het VWO ga je je best doen om op het VWO te blijven of er op te komen, ben je verliefd op iemand op het VMBO en je zit zelf op het VWO dan wil je daar bij zijn en doe je niet meer je best.
– Je wilt dure kleren, gaat baantjes zoeken om die te kunnen kopen.
– Geen planning voor het huiswerk, pas één dag van te voren gaan leren.
– In de eerste klas is alles nieuw en doe je je best. In de tweede denk je dat alles makkelijk is en stel je alles uit.
– Je vindt dat je het drukt hebt, je neemt even rust. Je stelt het leren van je huiswerk uit.
– Teveel leuke dingen om buiten school om te doen. TV, Chatten, MSN.
– Ik wil toch ………..worden, daarvoor heb ik geen……..(bv. wiskunde) nodig. Op die manier vakken verwaarlozen.
– In de tweede krijg je minder begeleiding.
– Als een leraar je niet bevalt wil je ook niet voor die leraar werken.

Deze valkuilen zijn verwerkt in de onderstaande rap

Diddis waddik had
Diddis waddik had
Diddis wat, Diddis wat,
Diddis waddik had

Diddis waddik had
Diddis waddik had
Diddis wat, Diddis wat,
Diddis waddik had

Ik had net wat vla
Nu eet ik patat
Diddis wat, Diddis wat,
Diddis waddik had

Ik had net wat vla
Nu eet ik patat
Diddis wat, Diddis wat,
Diddis waddik had

Dit is wat ik had
Ik had net een droom
Ik cruiste in de Hummer van m’n stoerste oom
Die ride was zo dik, with them rims 24
Ik sloeg af naar links en daar kwam ik langs de school
Zag al de meesters en de juffen ongewoon
Ze childen met hun mp3’s met de nieuwste ringtones
Maar wat zo gek was, het was de stem van mijn moeder
Die me wakker riep op een zeer strenge toon
Toen werd ik gebeld door de leiders van de club
Van voetbal tot dans tot aan de breiclub
Maar ik heb geen tijd, ik moet naar m’n meid
En als ik dat niet doe, ja dan krijg ik zwaar spijt
Spijt dat ik had, al voordat ik het begon
Beloftes te doen, veel te zwaar voor m’n tong
De droom is voorbij, nu kies ik voor mij
Bepaal links of rechts welke kant ik op rij

Diddis waddik had
Diddis waddik had
Diddis wat, Diddis wat,
Diddis waddik had

Diddis waddik had
Diddis waddik had
Diddis wat, Diddis wat,
Diddis waddik had

Ik had net wat vla
Nu eet ik patat
Diddis wat, Diddis wat,
Diddis waddik had

Ik had net wat vla
Nu eet ik patat
Diddis wat, Diddis wat,
Diddis waddik had

Dit is wat ik had
Ik had alle tijd
Om te kunnen horen wat hij of zij zei
Woorden komen op me af, als vechters in de strijd
Maar welke moet ik kiezen welke mij het best bepleit
Ik kan er niets aan doen, maar ik moet nu echt gaan
Want in de rij sta ik toch liever vooraan
Als de eerste de beste is, dan was hij ooit de laatste
Deel dat door de wortel van zes kan jij dat plaatsen
Ik chil nu gewoon en klus soms wat bij
Was de hummer van mijn oom en weet je wat hij zei
De les begint pas als je er bent represent
zonder leerling bestaat er geen een docent
Die zelf eerst op de stoel zat waar jij nu bent
Maak niet uit voor of achter als jij jezelf maar herkent
Ik zie de telefoon, dat ik weer wordt gebeld, huh?
Koude friet lust ik niet dus ik ga snel

Diddis waddik had
Diddis waddik had
Diddis wat, Diddis wat,
Diddis waddik had

Diddis waddik had
Diddis waddik had
Diddis wat, Diddis wat,
Diddis waddik had

Ik at net wat vla
Nu eet ik patat
Diddis wat, Diddis wat,
Diddis waddik had

Ik had net wat vla
Nu eet ik patat
Diddis wat, Diddis wat,
Diddis waddik had, wat ik had yo

De eerste die in de rij staat heeft eerst achterin gestaan
Dus je weet wat ik zeg,
Dit is wat ik had,
Dit is wat ik had, ya!

First ID

De start van de First ID projecten waren de muzieklessen op Pieter Nieuwland College. Van 2009 tot 2015 onderzochten Johan en Peter met First-ID of hun aanpak van de muzieklessen op het Pieter Nieuwland College ook op andere scholen van waarde kon zijn. Bij het exporteren van de ideeën naar andere scholen, beschikten Johan en Peter in eerste instantie over deze ingrediënten: Zij vroegen de leerlingen persoonlijke verhalen te vertellen, te letten op taal. Ook vroegen zij leerlingen om op te treden. Verder adviseerden zij docenten en leerkrachten bij het aangeven van duidelijke grenzen. Deze formule is op 16 scholen uitgeprobeerd. Zie op de site van Vriendelijk Orde Houden deze weblink

In het Muziekgebouw aan het IJ en in het Bimhuis zijn voorstellingen gegeven waar twee scholen aan deelnamen.