Wietske Tijssen – Leerkracht PO

Een kijkje bij mij in de klas: Hoe hou ik de sfeer in de klas goed wanneer ik zelf ook moeite heb om positief te blijven in deze verwarrende tijd.

Na een paar dagen mopperend voor de klas te staan was ik ontzettend moe. Ik dacht na over manieren om de leerlingen te betrekken in mijn worsteling en ze te gebruiken als een spiegel voor mijn handelen. De volgende dag begon ik met uitleggen hoe ik me voelde. Dat ik vond dat ik de laatste dagen veel had gemopperd en dat ik me hier niet fijn bij voelde. Ik legde uit dat ik mijn gedrag wilde veranderen en dat ik hun hulp daarbij nodig had.

Dus vertelde ik ze dat we die dag een spel zouden spelen: de juf tegen de klas. Ik tekende een scoreboard op het bord en legde uit dat steeds als ik zou mopperen de klas een punt krijgt. ‘Maar’, legde ik uit, ‘ik kan ook punten verdienen. Wanneer ik vandaag langer dan vijf tellen op jullie moet wachten als ik om stilte vraag, én wanneer jullie door de klas roepen zonder dat je de beurt hebt gekregen, krijg ik een punt.’

‘En wat winnen we dan?’ riep er meteen één door de klas. ‘Kijk’ legde ik uit, ‘nu zou ik dus een punt krijgen, want je hebt niet je vinger opgestoken en bent gaan praten zonder dat je de beurt hebt gekregen’. ‘Oh ja’, zei de leerling en stak meteen zijn vinger in de lucht.

Natuurlijk had de leerling gelijk en is een spel nog leuker als er iets te winnen valt. Dus namen we even de tijd om hierover te brainstormen. Uiteindelijk kwamen we uit op het laatste kwartiertje van de dag een filmpje naar keuze kijken, gekozen door de winnaar. Om de strijd goed aan te wakkeren vertelde ik nog even dat ik van leerzame video’s hou en dat ik mijn best ga doen om te winnen.

Deze vorm werkte als een spiegel voor mezelf. Je bouwt door dit spel een bepaalde pauze in voor jezelf, waarin je kort nadenkt over je reactie op het gedrag van de leerling(en). Dit hielp me ontzettend. Ik kon weer vanuit compassie reageren en moest consequenties verbinden aan (ongewenst) gedrag.
Het was mooi om te zien hoe dit niet alleen bij mezelf gebeurde maar ook bij de leerlingen. Twee leerlingen scoorden binnen tien minuten drie punten voor de juf omdat ze vergaten hun vinger op te steken en door de klas heen riepen. Daar baalden ze zelf van en andere leerlingen gingen ze helpen. Na die drie punten hebben zij de rest van de dag netjes hun vinger opgestoken, waar ze daarna zelf ook hartstikke trots op waren.

Het was een hele fijne en gezellige dag, al was het effect in de middag al minder dan in de ochtend.