Verwachtingen uitspreken in je nieuwe klas

(Bekijk onderaan dit bericht de afbeelding)

Je verwachtingen uitspreken begint met het kennen van je eigen verwachtingen. Wat vind jij belangrijk in je klas? En hoe spreek je dat op een positieve manier uit? Als je dit zelf weet, kan je de ideeën van leerlingen vaak zo verwoorden dat ze hier mooi op aansluiten. Daarnaast vergroot je de betrokkenheid bij de les als je een vorm kiest die tot de verbeelding spreekt zodat ze zich ermee kunnen identificeren.

Dit jaar heb ik in mijn groep 8 de bekende marketing strategie van Apple, de WHY-HOW-WHAT, gebruikt als metafoor. De inleiding van de les was het bedrijf Apple. Deze kennen ze allemaal en spreekt goed tot de verbeelding. Ze wisten al veel te vertellen over dit bedrijf waardoor ze zelf al een aantal voorzetjes gaven.

Als verdieping hebben we de WHY-HOW-WHAT van Apple onderzocht waardoor we leerden waarom Apple de marktleider is van de IT wereld. Met een klein stukje marketingkennis als bijvangst.

Om bij de zelfstandige verwerking te komen maakte ik de stap naar onze school. “Stel nou dat onze school de gehele markt is en iedere klas is een bedrijf. Hoe worden wij dan de marktleider van onze school waarin de resultaten goed zijn en de leerlingen gelukkig?” Dit konden we meteen in het rondje WHY zetten. Hierdoor was de WHAT snel gevonden: Bij alles wat we doen proberen we het beste resultaat te behalen. Voor onszelf en voor elkaar. “Maarja, hoe krijg je dat voor elkaar? Welke afspraken moeten we hiervoor met elkaar maken?”

Een slimmerik merkte meteen op: “is dit niet gewoon het maken van de klassenregels en -afspraken zoals we dat ieder jaar doen?” En ja, daar gaf ik hem gelijk in. “Maar wat ik probeer te laten zien”, gaf ik hem terug, “is dat je dit niet voor mij doet, maar voor jezelf. En als je goed begrijpt wáarom je iets doet, dan zal je in alles wat je doet succesvol zijn”.

In groepjes gingen ze aan de slag. Door bij alle groepjes te gaan zitten en met ze te kletsen over de regels die ze hadden opgeschreven, investeer ik meteen in een stukje kennismaking. Sommige groepjes moest ik een klein zetje geven of kritische vragen stellen, waardoor ik uiteindelijk door iedereen aangenaam verrast was.

Nu hangt deze succesformule in de klas ondertekent door alle leerlingen, waarmee we elkaar beloven deze regels en afspraken zo goed mogelijk na te leven. Omdat deze het hele jaar blijft hangen kan je hier bij conflicten, tegenvallende resultaten, pestgedrag of lage motivatie op reflecteren.

En vergeet ook vooral niet om deze te bespreken wanneer zaken wel goed gaan. Want met complimenten kom je veel verder en zijn veel leuker om te geven!