Over ons
Over de naam van de Stichting Vriendelijk Orde Houden
De stichting is van naam veranderd. Nu is de naam Stichting Vriendelijk Orde Houden. De naam was Stichting Rapucation. Deze naamswijziging is vastgelegd bij de notaris op 01-10-2025. Het huidige doel van de Stichting Vriendelijk Orde Houden is in de statuten vastgelegd. Uit het onderstaande overzicht blijkt dat niet alleen de naam, maar ook de doelgroep tot wie wij ons richten en de middelen om het doel te bereiken zijn veranderd. Lees meer over de impact die VOH met hulp van docenten en leerkrachten wil bereiken.
Stichting Rapucation
2007-2025
Tony scott bedacht de naam Rapucation
Doel
Wij willen dat alle leerlingen en docenten gelukkig zijn en zich kunnen ontwikkelen in een uitdagende onderwijsomgeving.
Doelgroep
Leerlingen en docenten
Middel
Projecten op scholen waarbij leerlingen persoonlijke teksten schreven en die met elkaar deelden. Elk project eindigde met een voorstelling.
Stichting Vriendelijk Orde Houden
(2025 – )
Wietske Tijssen bedacht de naam Vriendelijk Orde Houden.
Doel
De stichting heeft tot doel:
- het creëren van een vriendelijke, eerlijke, vreedzame en inspirerende omgeving in de klas in de hoop dat leerlingen:
– hun beste vermogens gaan gebruiken in de maatschappij;
– op een vriendelijke manier met elkaar omgaan;
– een gezond milieu creëren voor toekomstige generaties;
- het in staat stellen van leerlingen, docenten en leerkrachten hun talenten te ontwikkelen.
Doelgroep
Docenten , leerkrachten en studenten.
Middel
Cursus, Teamtraining en Cursusboek
Vriendelijk Orde Houden (VOH) is gegroeid uit gedachten die verder reiken dan het klaslokaal. Het is verbonden met filosofieën die verankerd zijn in geweldloosheid, gemeenschapszin en persoonlijkheidsontwikkeling.
VOH is in Amsterdam begonnen als een initiatief van docenten uit het Voortgezet Onderwijs. Zij waren op zoek naar de randvoorwaarden die ervoor zorgen dat leerlingen hun talenten ontwikkelen en goed met elkaar en de wereld omgaan. Deze docenten gaan ervan uit dat als leerlingen de les als zinvol ervaren, orde als vanzelf ontstaat.
Het maken van deze methode heeft jaren van tijd en inspanning gekost, waarin de makers hun eigen praktijk hebben overwogen, ontrafeld en herschreven. Ze vulden hun ervaringen aan met citaten uit literatuur, vakliteratuur en filosofie. Hierdoor kwamen essenties in beeld die los stonden van een toevallige persoonlijke stijl, omstandigheid of schooltype.
Belangrijke toevoegingen van studenten, docenten, cursisten en deskundigen zijn onderaan elk onderwerp te vinden onder het kopje ‘Credits’. Al hun ideeën bij elkaar ziet VOH als een ‘collectief geheugen van docenten’.
Inmiddels passen docenten elementen van VOH toe in het Primair Onderwijs, Voortgezet Onderwijs, Beroepsonderwijs en Hoger Beroepsonderwijs.
Bestuur Stichting Vriendelijk Orde Houden
José Caballero
Voorzitter
Johan ’t Hart
Oprichter van de stichting – Auteur – Coach – Muziekdocent
Van muziek maken werd ik als kind gelukkig. Als muziekdocent op het Pieter Nieuwland College, een multiculturele VO school in Amsterdam, was mijn vraag: hoe geef ik op mijn leerlingen de kans zich muzikaal te ontplooien. Gaandeweg vond ik muzikale en didactische mogelijkheden en genoot ik van het lesgeven. Het multiculturele karakter van de school zag ik als uitdaging en niet als probleem. Met Vriendelijk Orde Houden geef ik docenten de kans goed met hun leerlingen samen te werken ongeacht afkomst.
Met de Stichting Rapucation deelde ik mijn ervaring via projecten op meerdere multiculturele scholen in Amsterdam.
Nu ben ik coach Vriendelijk Orde Houden en geef Cursussen en Teamtrainingen. Daarbij deel ik mijn expertise met docenten en stel hen daarmee in staat te genieten van het onderwijs.
- Lees meer over mijn lespraktijk als muziekdocent.
- Lees mijn blog.
- Bekijk de video waarin ik vertel over mijn ouders (onderdeel van First-ID projecten uitgevoerd op scholen in Amsterdam).
Raoul Vertrouwd
Penningmeester
Medewerkers en meedenkers
Wietske Tijssen
Leerkacht PO
“Na mijn opleiding Sport, Management & Ondernemen heb projecten georganiseerd namens de Stichting Vriendelijk Orde Houden. Ook heb ik meegewerkt aan het vormgeven van de methode van Vriendelijk Orde Houden. In dit proces heb ik veel docenten, leerlingen en onderwijs experts gesproken, gezien en geïnterviewd. Dit heeft mij zo geïnspireerd dat ik in 2018 als zij-instromer ben gestart. Momenteel ben ik afgestudeerd en gediplomeerd PO leerkracht en geef ik les in de bovenbouw van een openbare basisschool. De ervaringen die ik in de klas opdoe, leveren input voor het programma van VOH en de nieuwe ontwikkelingen van VOH zorgen ervoor dat ik vernieuwende lessen kan geven in een veilige omgeving. Ik hoop dit nog lang met elkaar te kunnen combineren zodat ik mijzelf, mijn leerlingen en VOH kan blijven ontwikkelen.”
Lees ook mijn blog op deze site over mijn bijdragen aan Vriendelijk Orde Houden. Al mijn blog’s zijn verzameld onder de lerende juf
Wiepkje ’t Hart
Auteur – Redacteur
Mijn naam is Wiepkje ’t Hart. Ik ben de zus van Johan ’t Hart. Allebei dragen we het onderwijs een warm hart toe.
Ik heb 31 jaar lesgegeven in Amstelveen en Amsterdam. In mijn tweede jaar als docent Nederlands werd mij door de vakdidactici van de VU gevraagd eerstegraads docenten van de VU op te leiden. Dat heb ik mijn hele loopbaan met plezier gedaan. De laatste jaren was ik verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ik bezocht scholen in de noordelijke provincies die een driejarige opleiding wilden vormgeven voor hun nieuwe bevoegde docenten. Het doel daarvan was de docenten zo snel mogelijk in hun kracht te laten komen. De universiteit deed onderzoek wat er werkte en wat niet. In die jaren nam Johan de aanloop tot Vriendelijk Orde Houden. We hebben daar veel gesprekken over gevoerd.
Ook heb ik veel stukken die hij schreef, bekeken en nagekeken. De laatste versie van de website heb ik in zijn geheel doorgenomen. Ik zet mij pro deo in voor VOH
Enero Moestalm
Video – Lichaamstaal expert – Dans docent
“Mijn naam is Enero Moestalam en heb gewerkt als dansdocent, choreograaf en uitvoerend danser. Ik heb de opleiding ‘Docent Dans’ gestudeerd aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten / Academie voor Theater en Dans. Binnen mijn visie voor docentschap staat respect centraal. In mijn lessen vind ik het belangrijk dat iedereen respectvol met elkaar omgaat. De docent is hier verantwoordelijk voor en zorgt voor een veilige omgeving waarin de student zich veilig voelt en hierdoor beter kan presteren. Binnen het programma ‘Vriendelijk Orde Houden’ wil ik docenten (in opleiding) bewust maken over hun lichaamstaal en dat van hun leerlingen. Door elementen van theater en mijn eigen ervaringen te gebruiken, maak ik de deelnemers ervan bewust dat in elke les een performance zit. Een goede performer maakt verbinding met zijn publiek. Hetzelfde geldt ook voor een docent en zijn leerlingen”. Nu maak ik promotiefilms. In 2022 maakt ik voor VOH drie introductiefilms
Michel Couzijn
Auteur – Coach – redacteur
Michel is lerarenopleider en docent taaldidactiek aan de Universiteit van Amsterdam. In 2003 vroegen Johan ’t Hart en Peter van der Bosch hem advies bij het oprichten van de stichting Rapucation. Hij nam actief deel aan allerlei projecten van Rapucation zoals een presentatie bij het Europees platform, contact met Jelle Jolles van LEARN aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en een aan een onderzoeksproject voor leerlingen op het Cygnus Gymnasium in Amsterdam. Vanaf de start doet Michel redactiewerk voor Vriendelijk Orde Houden. In het eerst jaar dat de cursus werd gegeven nam hij deel als docent Nederlands en ontving de Diploma Vriendelijk Orde Houden!
Hij zet zich vrijwillig in voor de Stichting en ontvangt voor de eerder genoemde activiteiten geen vergoeding.
Vanaf januari 2020 geeft hij samen met Johan ’t Hart Teamtrainingen Vriendelijk Orde Houden.
Astrid Boon
Advies
Astrid Boon is als orthopedagoog en als extern vertrouwenspersoon verbonden geweest aan verschillende scholen voor voortgezet onderwijs in Amsterdam en omstreken.
Astrid schreef het boek Straf / Regels. De inzichten uit dit boek komen terug in het hoofdstuk Tijdrovende opdracht van deze site. Ook schreef zij samen met Leo Prick het boek Te gezellig in de klas. In dit boek houden Astrid Boon en Leo Prick een pleidooi voor een betere samenwerking tussen ouders, leraren en school. Aanleiding tot het schrijven van dit boek was de toenemende klacht van scholieren dat het in veel lessen zo gezellig wordt en dat het er zo ordeloos aan toegaat dat er niet gewerkt kan worden. Leerlingen dringen er daarom bij hun leraren op aan dat zij duidelijke regels stellen en die vervolgens ook strak en strikt handhaven. Ouders krijgen van scholen het verwijt dat zij de oorzaak zijn van de ordeproblemen omdat zij hun kinderen niet goed opvoeden. Van hun kant klagen ouders erover dat zij onkundig worden gehouden van de problemen die op de school van hun zoon of dochter spelen, zoals docenten die niet goed functioneren of lessen die soms maandenlang niet worden gegeven.
Vriendelijk Orde Houden streeft net als Astrid Boon naar een betere samenwerking tussen docenten, schoolleiding en ouders en biedt hen daarvoor kansen. Astrid voorziet VOH hierbij van advies.
Lees meer over de bijdrag van Astrid aan VOH
Astrid zet zich vrijwillig in voor de Stichting Vriendelijk Orde Houden en ontvangt geen vergoeding.
Rense Houwing
Mentimeter – Auteur – redacteur – vormgever
In allerlei soorten werk had ik ervaring opgebouwd in individuele en groepsgewijze trainingen, kennisoverdracht, coaching en begeleiding, met doorgaans positieve reacties. De keuze voor het leraarschap leek een natuurlijk vervolg, maar hoewel er in de opleiding toch wel aandacht was voor ‘orde houden’ bleek ik in mijn eindstage totaal niet voorbereid te zijn op de dynamiek in zo’n groep van dertig jongeren. Dat jaar eindigde in verwarring en onderdrukte paniek.
Enige tijd later stuitte ik op de methode Vriendelijk Orde Houden die kennelijk effectief was en ook nog op prijs gesteld werd door de leerlingen. Prompt plopte het onderdrukte trauma op. Al snel wist ik: dit móét ik doen! Hier ligt de crux van een gelukkig en effectief leraarschap.
Nog steeds ben ik intens blij en dankbaar dat Vriendelijk Orde Houden op mijn pad gekomen is. Ik zie het niet als ‘methode’, maar als een verzameling goed verenigbare en heel effectieve ideeën, werkwijzen en aandachtspunten, met als gezamenlijk uitgangspunt en doel dat leerlingen en leraren opbloeien in een vriendelijke, duidelijke en stimulerende leeromgeving.
Mijn ervaring met de cursus was niettemin niet gemakkelijk. Ik verdwaalde in de organisatie en terminologie van het materiaal. Kennelijk raakte mijn feedback een snaar bij Johan, want ik mocht de hele cursus opnieuw redigeren en in samenwerking herschrijven. Graag! En een jaar later, na een reeks ontwikkelingen, nog een keer. Er is natuurlijk geen mooiere manier om je een gedachtegoed eigen te maken.
Als ik dus iets aan dit geheel heb toegevoegd, dan komt dat vooral doordat het herschrijven en herordenen mij noopten om alle essenties en toepassingen tot op de bodem te doorvorsen, zodat ik ze helder kon verwoorden. In dat proces heb ik vaak gedacht: dit is echt goud!
Ik werk als zzp’er voor Vriendelijk Orde Houden en maak onder andere interactieve vragenlijsten met Mentimeter.
Sherwin Kirindongo
Video’s gebaren
Sherwin werkte mee aan de First-ID projecten van Rapucation. Daarna was hij geruimte tijd betrokken bij een initiatief genaamd ‘veilig muziekonderwijs‘. De laatste jaren maakte hij samen met Wietske Tijssen met alle leerlingen van een basisschool een rap (2022) en als laatste een rap met alle docenten van deze basisschool (2023). Verder demonstreert Sherwin in korte filmpjes ‘Gebaren‘ van VOH.
Rob Braakman
Coach – Advies
Mijn naam is Rob Braakman. Ik ben Johans zwager. Ik heb geneeskunde gestudeerd en heb als fysioloog en later als medisch specialist veel studenten/(co)-assistenten praktisch onderwijs gegeven. Vele jaren lang heb ik Johans onderwijsvernieuwingen kritisch aangehoord en hem in zijn creatieve proces in praktische zin proberen bij te staan. Zo werd ik zijn coach.
Andere betrokkenen
Paul van Dellen
FG (Functionaris gegevensbescherming)
John Verheul
Boekhouding