Het is niet eng, het is super leuk!

Ik gaf mijn klas de opdracht om een kort verhaal te schrijven over een personage met een probleem zoals in mijn voorbeeld; een astronaut met hoogtevrees. We bespraken de opdracht kort klassikaal. Vooral het personage met een probleem riep veel associaties op bij de leerlingen waardoor de meeste meteen konden beginnen met schrijven.

Wietske Tijssen – 25 februari 2021

Eén leerling bleef voor haar uitstaren. Gelukkig weet ik van haar dat ze schrijven en lezen erg moeilijk vindt, maar niks anders doet dan acteren en presenteren. Dus gaf ik haar een klein voorzetje: ‘wat dacht je ervan om als personage een actrice te kiezen? En wat kan een actrice voor probleem hebben?’ Door deze vragen zag ik haar ogen oplichten en had ze meteen een idee: ‘Ze kan niet lezen!’ En ze pakte haar pen en begon met schrijven.

Voordat mijn leerlingen zelfstandig aan het werk gingen, heb ik mijn voorbeeldverhaal voorgedragen. Het doel van deze les was namelijk niet het verhaal zelf, maar het kunnen overbrengen van emoties in je verhaal. Daarvoor gebruikte ik het MoodsCarpet van de Conductors Band. Hierop kan je muziek in vier verschillende moods laten overvloeien met één klik op het bord. Hierdoor kan je je verhaal zelf muzikaal begeleiden. Dat maakt dat je emoties tijdens je verhaal nog beter over kan brengen, door te varieren in de muziek, je stemgebruik en je lichaamstaal.

Naast de al eerder genoemde leerling, die haar geschreven verhaal totaal improviserend tot leven bracht voor de klas, was er nog een leerling die met behulp van het MoodsCarpet uit haar schulp kroop. Alleen het antwoord geven op een klassikale vraag vindt ze normaal gesproken al eng, en toch besloot ze die dag dat het plezier dat de andere leerlingen uitstraalden tijdens het voordragen belangrijker was dan haar angst om afgewezen te worden. Nog een beetje aarzelend stak ze haar vinger in de lucht en durfde ze alleen als ik haar hielp. Dus gingen we samen voor de klas staan en las ik de eerste twee woorden voor. Maar al snel nam ze het woord over en vulde ze de klas met haar eigen geschreven verhaal. Het plezier dat ze tijdens het voordragen had werd met een daverend applaus ontvangen door de klas, want ook zij wisten dat dit een belangrijk moment was. En daar bleef het niet bij. Na haar eigen voordracht overtuigde ze alle andere nog twijfelende leerlingen in de klas om het ook te doen, want, zei ze stralend: ‘het is niet eng, het is super leuk!’