Kun je lesgeven op 1,5m afstand?

Wietske Tijssen

Een belangrijk onderdeel van lesgeven, zeker op een basisschool, is contact. Oog contact, mondeling contact, maar ook fysiek contact. Bijvoorbeeld het geven van een hand aan het begin van de dag, een knuffel of een schouderklopje. Allemaal om de leerling het gevoel te geven dat je ze ziet, hoort en begrijpt. Maar zeker ook wanneer er een conflict is tussen leerlingen kan je ze met verschillende soorten contact helpen en is er soms fysiek contact nodig.

Al twee weken geef ik nu les aan de helft van mijn klas en moet ik in verband met het Corona virus voldoende afstand houden van mijn leerlingen. Op mijn bureau staat een spatscherm en ik mag niet voorbij een lange tafel komen die mijn ruimte afsluit van de ruimte van de leerlingen.

Hier word ik ontzettend ongelukkig van. Ik kan de relatie met mijn leerlingen niet meer voeden zoals ik dat eerst deed. Ik moet letterlijk en figuurlijk afstand houden. Normaal gesproken loop ik door de klas en wissel ik zo vaak mogelijk met de leerlingen van rol. Ga ik bij groepjes zitten om met ze over de leerstof te praten. Zo maak ik mezelf onderdeel van de klas en maak ik hen medeverantwoordelijk voor hun leerrendement en de sfeer in de klas.

Doordat ik nu in mijn eigen afgesloten ruimte moet blijven ontstaat er weer een duidelijk verschil tussen mij en de leerlingen. Ik bepaal, zij voeren uit. De afstand die hier weer door wordt gecreërd zorgt ervoor dat ik oude gewoontes uit de kast moet halen die ik juist zorgvuldig had opgeborgen.

Als ik bedenk dat er straks niet vijftien maar dertig leerlingen in mijn klas zitten zonder dat ik écht en eerlijk contact met ze kan maken, dan voel ik me een roepende in de woestijn.