Alles staat of valt met een kader

Binnenkort verschijnt bij de webwinkel van Vriendelijk Orde Houden (VOH) het Cursusboek 2022. Wat is er veranderd t.o.v. versie 2021?

Johan ’t Hart – December 2021

Het boek is dit keer in zijn geheel doorgenomen door mijn zus Wiepkje ’t Hart. Zij heeft gelet op taalgebruik en duidelijkheid. Wiepkje is nu een van de vijf coauteurs van het boek.

Bij het herschrijven van het boek kwam ik een stukje tegen dat raakt aan de kern van VOH. Die kern laat ik zien in de afbeelding bij dit blog.

In het midden van de afbeelding staat het kader. Alles staat of valt met een kader. Bij Vriendelijk orde houden is dat Vriendelijk + Duidelijk. Je bespreekt dit kader met je leerlingen en vanaf dat moment geef je les op een vriendelijke en duidelijke manier. Dit kader werkt overal in door:

  1. Wat je wilt bereiken met jouw vriendelijke en duidelijke houding is dat leerlingen jouw gedrag overnemen. Je vertrouwt erop dat jouw leerlingen op een verantwoordelijke manier aan de slag gaan (Wij nemen elkaars gedrag over).
  2. De werkzaamheden van je leerlingen vallen uiteen in het bestuderen van de basisstof en het aan de slag gaan met eigen initiatieven. Daarmee verkrijgen je leerlingen vakkennis en verbinden zij zich op een persoonlijke manier met jouw vak. Om dat laatste mogelijk te maken, bied jij elke leerling een zekere vrijheid om een eigen koers te bepalen. Niets is mooier dan een leerling die intrinsiek gemotiveerd met jouw vak aan de slag gaat (Alles wat aandacht krijgt groeit).
  3. Het gedrag van een leerling die de les verstoort of die andere leerlingen van hun werk houdt, stuur je aan of bij. Daarbij trek je een lijn met je leidinggevende. Dit laatste maakt jouw maatregelen effectief (Opvoeders op een lijn).

Omdat de meeste leerlingen jouw goede voorbeeld overnemen is zal het niet vaak voorkomen dat het nodig is om aan- of bij te sturen: