Fluitend naar school
.
Op het schoolplein en in de gangen van de school is het u vast wel eens opgevallen dat leerlingen elkaar soms ruw benaderen. Bij veel lessen die ik als coach bijwoon, zie ik leerlingen lawaaierig en provocerend binnenkomen. Ik zie dat gedrag als een verlengde van de straatcultuur. Voor mijzelf heb ik vrij recent bij een drukke klas voordat ze binnenkwamen de mededeling op het bord gezet “Niet praten bij het binnenkomen en leg je schrift open op tafel”. Met die mededeling was het niet helemaal stil toen ze binnenkomen maar wel veel stiller dan ik gewend was. Dat een kleine actie de rust kan bevorderen, is mede te danken aan het feit dat ik Tips geef in plaats van waarschuwingen én dat ik het aantal tips beperk. De derde leerling die een tip krijgt, schrijft thuis een brief aan mij. In deze brief vraag ik de leerling te zoeken naar een verbetering van het eigen gedrag. Leveren ze de brief de volgende dag niet in dan bel ik de ouders. Door deze aanpak verminderde bij mij het aantal verstoringen van de les. Een belangrijke en eerste stap bij het oplossen van een probleem is aansturen met lichaamstaal. Als ik merk dat leerlingen niet bij de les zijn, ga ik rustig zitten en kijk naar de bron van de onrust. Vanzelf wordt het dan stil. Deze kunst heb ik afgekeken van een voormalige rector van mijn school de heer Schoenmakers. In het algemeen zie ik in mijn lessen nu tevreden leerlingen.





