Opvoeden is loslaten

Een kind dat afhankelijk blijft van ouders is niet volwassen. Een leerling die alleen onder leiding kan leren, heeft niet geleerd zichzelf aan te sturen.

Johan ’t Hart – geactualiseerd augustus 2023

Als een leerling van school gaat eindigt jouw taak als docent. De leerling zorgt nu voor zichzelf.

Als je net begint met het lesgeven kun je dat einddoel al voorbereiden met leerlinggestuurd onderwijs. Je geeft leerlingen dan een zekere mate van vrijheid. Ze kiezen zelf een onderwerp, het moment van toetsing en ook bepalen ze zelf in hoeverre ze zich inzetten. Als je daarbij het rapportcijfer steeds verhoogt als er weer een nieuwe taak is uitgevoerd, krijgen de leerlingen er plezier in zichzelf te ontwikkelen. Een bijkomend voordeel is dat bij deze manier van beoordelen de taak niet aan een niveau verbonden is en dat iedereen op eigen niveau kan werken.

Hoe meer leerlingen in staat zijn zelf te sturen, hoe minder jij stuurt. Parallel hiermee neemt ook het orde houden af. Als het je lukt om je leerlingen zichzelf aan te laten sturen, zijn ze minder geneigd de les te verstoren. Als je op deze manier lesgeeft, is orde houden een initiërend proces dat steeds minder tijd in beslag neemt.

“De scheppingsdaad impliceert een scheiding. Iets wat verbonden blijf met de schepper is maar half geschapen. Scheppen is iets over laten nemen wat eerder niet bestond, en daarom is het nieuw. En het nieuwe is onscheidbaar van pijn, want het is alleen”. Berger (2021), John