Stuur gedrag succesvol bij door leerlingen zelf een oplossing te laten bedenken
Als je wilt dat het ongewenste gedrag van een leerling verandert, heb je het meeste succes wanneer je de leerling zelf een oplossing laat bedenken.
Vriendelijk Orde Houden stelt zowel voor PO als voor VO opdrachten beschikbaar die een leerling vragen mee te helpen bij het vinden van een oplossing.
Wietske Tijssen 26-09-2023 geactualiseerd 26-01-2025
Bij deze schrijfopdrachten voor het PO analyseren leerlingen zelf de situatie en bedenken een oplossing. Jij als leerkracht hoeft in het afsluitende gesprekje alleen maar te luisteren en de nieuwe afspraak te bevestigen. Doordat je geen enkel moment boos hoeft te worden blijft de relatie goed en geef je toch duidelijk je grenzen aan.
In eerste instantie denk je misschien dat het uitdelen van deze opdracht het conflict alleen maar groter maakt waardoor je het uitstelt of helemaal uit de weggaat. Het helpt om deze schrijfopdracht te zien als een cadeautje. Het forceert namelijk een persoonlijk gesprekje, waar je gedurende de dag te weinig tijd voor hebt. Hierdoor ontwikkel je een betere persoonlijke relatie en kan je in toekomstige situaties het gedrag makkelijker bijsturen.
Bekijk ook de ‘Brief over toekomstig gedrag‘ en andere voorbeelden van een Tijdrovende opdracht (een opdracht is effectief als deze de leerling tijd kost) voor VO, download ze en maak je eigen versie.