Het gebruik van lichaamstaal heeft grote impact op mijn lessen

Het is vreemd wat er allemaal gebeurt nu ik op Johans advies bewust deelneem aan de taal die de leerlingen de hele dag spreken: ‘lichaamstaal’. Dat heeft de grootste impact op mijn lessen. Ik gebruik mijn handen en mimiek om tassen op de grond, mobieltjes in de tas en de boeken open te krijgen. Tijdens mijn uitleg en instructies ben ik veel meer bezig met waar ik sta en hoe ik iets kan uitbeelden in plaats van iets te zeggen.
Opvallend is dat ik aan het eind van een les minder heb gesproken en dat vooral de leerlingen aan het woord zijn geweest. Ze luisteren naar elkaar, vooral ook omdat ik de ruimte heb gevonden intensief naar hen te luisteren en te kijken. Ik geef een paar duidelijke tips en omdat ik minder aan het corrigeren ben, is er extra tijd beschikbaar gekomen voor de leerlingen. De behoefte om op een andere, verstorende manier mijn aandacht te vragen, neemt zichtbaar af. Het werkt twee kanten op. De tijdrovende opdracht zit nog ongebruikt in mijn tas.

Sarah, docent Nederlands