Historie

Geactualiseerd oktober 2025

Op deze pagina staan de activiteiten chronologisch van beneden naar boven. De meest recente activiteiten bovenaan deze pagina. Onderaan staan de eerste activiteiten.

De Stichting heet nu Stichting Vriendelijk Orde Houden (zie naamsverandering)

De samenwerking met rapper Peter van der Bosch in combinatie met de ontdekking dat je door op taal te letten een betere sfeer kreeg in de klas leidde

  • video’s met rap als thema
  • in 2007 tot de oprichting van de Stichting Rapucation.
  • vanaf 2009 tot 16 First ID projecten scholen in de omgeving Amsterdam, grote voorstellingen in Muziekgebouw aan het IJ en het Bimhuis.
  • vanaf 2016 tot Cursussen en Teamtrainingen voor docenten en leerkrachten onder de naam Vriendelijk Orde Houden.
  • in 2025 tot de naamsverandering van de Stichting in Stichting Vriendelijk Orde Houden.

2025

Introductievideo gemaakt door Bord en Stift. De drie blokjes op de afbeelding verbeelden de drie stappen: ‘Gebaren‘, ‘Tips‘ en de ‘Brief over toekomstig gedrag‘.

in 2021 geactualiseerd door Leraar 24

Leraren die vriendelijkheid met duidelijkheid combineren slagen er beter in om orde te houden in de klas. Dat is belangrijk omdat het zorgt voor een betere sfeer en effectievere lestijd. De aanpak Vriendelijk orde houden is ontwikkeld door leraren van het Pieter Nieuwland College in Amsterdam die zochten naar een goede manier om orde te houden zonder boosheid of frustraties.

Bekijk het hele artikel hier.

2020, april

De Stichting Vriendelijk Orde Houden (zie naamswijziging) maakte de begeleiding voor een rap van Melvin Dorn. Deze begeleiding maakt gebruik van het ‘cool down’ effect (tot rust komen). We herkennen allemaal dat de huidige crisis iets met ons doet. Wij zijn er allemaal bij gebaat de gemoederen te laten rusten. Melvin Dorn laat zien hoe het proces van afkoelen (cool down) eruit zou kunnen zien met zijn de woorden die hij kiest en met de manier waarop hij zijn stem gebruikt. Eerst rapt hij in paniek over de crisis geleidelijk weet hij zichzelf in de hand te houden. Hij eindigt deze rap sereen.

De begeleiding gaat in drie stappen van hoge energie naar rust (Moods). Deze vier stemmingen staan bij deze rap in een volgorde met afnemende energie. De rap van Melvin bestaat uit vier coupletten die resoneren met de stemmingen op de achtergrond.

Paniek mediafabriek, lockdown Armageddon begonnen verzonne kom op nou Carona virus, covid 19, aaaah Wuhan.
Iedereen in quarantaine NU hoe dan?
We verdwalen in verhalen nauwelijks ademhalen Stop!
gebruik je gezonde verstand volop

Voordelen we komen eindelijk weer eens echt aan ons werk toe.
Een nieuwe vorm van sociale hygiëne, en hoe! Altruïstische zelfisolatie, ja dat is kasie.
We ervaren nu wat ‘gelijkheid’ is in deze situatie.
Dat schept toch een band en het maakt ons hopelijk bescheiden.
We onderzoeken het contact en het verzacht deels ons lijden

Nadelen met lange IJ……zingwekkende, verstrekkende, gevolgen.
Eenzaamheid tot op elkaars lip, hoe blijf je mentaal fit? verbolgen.
Alle samenkomsten met meer dan honderd personen verboden Musea, concertzalen, bars, sportclubs en scholen.
Iedereen met tekenen van kosso kosso osso Vrij vertaald thuisblijven is het motto.

Advies, Zoek genoeg afleiding, dat is bevrijding.
Tevens bestrijding, van de kastijding neem de leiding met e,i, maar weet nu, zekerheid is magertjes.
Burgerzin, ontnuchtering, inclusief de klagertjes.
Een algemene humanitaire reset, voedt het, proef het, boek het, zoek het, doewet.

Zie ook ‘Reguleer je emotie

2019

Vervolg van initatief van Stichting Vriendelijk Orde Houden (zie naamswijziging): Wij maken samen muziek.
Vervolgens mocht deze groep optreden in Carré in aanwezigheid van koningin Maxima. Deze voorstelling is georganiseerd door Meer muziek in de klas.

Groene Amsterdammer

2019 – 21 augustus

Journalist Rosa van Gool bezocht een cursusdag van Vriendelijk Orde Houden en schreef een artikel over ordeproblemen in het Nederlandse onderwijs. Ze sprak met cursusleider Johan ’t Hart over zijn eigen ervaringen en de voedingsbodem waarop VOH is gebouwd. Naderhand bezocht ze de cursisten om hen te bevragen over hun ervaringen. Lees het hele artikel op de website van de Groene Amsterdammer of download de PDF.

2018

Vervolg van initatief van Stichting Vriendelijk Orde Houden (zie naamswijziging): Wij maken samen muziek.
Leerlingen van groep 6/7 van de basisschool de Sterrenwacht in Hellevoetsluis winnen deze auditie. Let op de non-verbale aanwijzingen die een leerling geeft aan de groep én aan het publiek! De basisschool de Sterrenwacht is inmiddels gefuseerd met OSB de Brandaris. Zie SWS de Brandaris.

Persbericht van Vriendelijk Orde Houden (zie naamswijziging) én de HvA van 1 juni 2018

Ellen van Kooten – supervisie HvA
Johan ’t Hart – Secretaris Rapucation

Samenwerking tussen de HvA en Vriendelijk orde houden (VOH)

Voor de HvA is het van belang om studenten tijdens supervisie handvatten te bieden waarmee ze hun klassenmanagement op orde krijgen. In een pilot onderzocht de HvA of VOH deze handvatten biedt. Dertig tweedejaars studenten van de Hva van de Docentenopleiding Horeca en Voeding (H&V) , vallend binnen de faculteit Onderwijs en Opvoeding (FOO) gingen in seizoen 2017-2018 aan de slag met een opdracht van VOH.

Het komende jaar herhalen de HvA en VOH deze pilot. Bij deze tweede pilot staat de opdracht voor de studenten op de site van VOH en krijgen de studenten via die website toegang tot al het instructiemateriaal van VOH.

Het grootste succes boekte één student van een andere richting van de HvA: Docentenopleiding Nederlands. Bij haar supervisie viel de term Vriendelijk orde houden. Zij bekeek de website van VOH, ging ermee aan de slag en binnen twee weken kreeg zij een goede band met een lastige klas.

2018, januari 24, (geactualiseerd 2025)

Na een succesvol eerste jaar gaat de basisschool Sterrenwacht in Hellevoetsluis dit jaar aan de slag met een nieuwe lesmodule: ‘ Muzikaal de wereld rond‘. Alle continenten komen hierbij aan bod. De site met deze methode bestaat niet meer, de  bijbehorende video’s zijn nog wel beschikbaar op vimeo. Bij interesse kunt u contact met ons opnemen.

De leerkrachten volgden de start workshop en maakten kennis met het nieuwe lesmateriaal. Waar in de eerste module het accent ligt op improviseren, komt daar in deze module componeren bij. Het doel van de tweede module is ritmes van blad spelen, notenlezen en kennismaken met muziek van verschillende culturen. Dit doen de kinderen door mee te spelen met muziek van over de hele wereld en hierbij te improviseren. Via filmpjes, online klassentools en muziek samples kunnen de leerkrachten na de workshop zelf aan de slag.

Naast het ontwikkelen van muzikale kennis, kennismaken met muzikale culturen over de hele wereld ligt de nadruk vooral op plezier. Samen muziek maken, zeker wanneer je mag improviseren, kan ontzettend leuk zijn en zorgen voor grappige situaties die je van tevoren niet had kunnen bedenken. Daar gaat onze muziek methode in de kern om.

2017
Film die laat zien dan twee typen docenten/leerkrachten door elkaars sterke punten te combineren een positieve leeromgeving creëren.

2016
Deze video heeft als titel ‘autonoom leren’. Je ziet hoe leerlingen in de muzieklessen op het Pieter Nieuwland College ieder aan een eigen onderwerp werken én hoe hun presentaties later verschijnen in voorstellingen.
Evert Bisschop-Boele (Prins Claus Conservatorium van Groningen) heeft onderzoek gedaan naar deze manier van werken.

Waarom onderzocht Evert de praktijk van Johan?
In een zoektocht naar betekenisvol muziekonderwijs munt Evert de term ‘ideocultureel muziekonderwijs’. Johan las een artikel in het tijdschrift Kunstzone waarin Evert zijn ideaal beschreef. Johan had de indruk dat zijn lessen leken op het door Evert beschreven ideaal en vroeg hem te komen kijken bij zijn lessen. Bij ideocultureel onderwijs dient de persoonlijke ervaring met muziek van een leerling als uitgangspunt voor verdere muzikale ontwikkeling. Link naar het onderzoeksrapport

De leerling die met een masker op aan het begin van de video ‘worden wie je bent’ het nummer Pink Panter speelt, bestudeert in deze video muziektheorie. Beide acties heeft hij zelf in gang gezet.

2016 -2020
Het project Veilig (muziek) onderwijs beviel de basisschool de Sterrenwacht zo goed dat ze Rapucation vroegen deze muzieklessen aan te bieden aan alle klassen. Rapucation maakte een muziekmethode met als naam ‘Wij maken samen muziek’ met een gelijknamige website. Van 2016 tot 2020 maakte de Sterrenwacht gebruik van deze methode. De Sterrenwacht is gefuseerd met andere scholen en sinds die tijd is deze website is niet langer actief.

Bekijk video’s van de eindvoorstellingen die de Stichting Vriendelijk Orde Houden (zie naamswijziging)  jaarlijks gaf op de sterrenwacht:
2016

2017

2018

2019

Nu volgen twee instructievideo’s uit 2016 waarbij de docent Stephanie Heeren gebruikt maakt van het ‘Telraam‘. Met het telraam geef je minder ‘Tips‘ per les. Je besteedt dan minder tijd aan klassenmanagement en hebt dan meer tijd om les te geven.

2016

Instructievideo van Vriendelijk Orde Houden met daarbij speciaal aandacht voor het maken van gebaren. In deze video geeft Stephanie Heeren les aan een van haar klassen.

In deze video komt aan bod:

  1. Let op lichaamstaal
  2. Het telraam
  3. Vuurtoren: stiltegebaar + timer
  4. Waar let je op bij het maken van gebaren?
  5. Valkuilen bij gebaren

2016
Stephanie, cursist van Vriendelijk orde houden geeft aan welke winst is geboekt.

2016
Leerlingen van het Pieter Nieuwland College bevestigen dat boos worden docenten niet helpt (té streng).

2016

Instructievideo van Vriendelijk Orde Houden met daarbij speciaal aandacht voor beperkingen van het aantal tips. In deze video geeft Stephanie Heeren les aan een van haar klassen.

In deze video komen verder aan bod

  • De schoolregels van het PNC ‘aardig, waardig, vaardig’ zijn een voorloper van het Kader van Vriendelijk Orde Houden: ‘Vriendelijk + duidelijk’.
  • Effectieve tijdrovende maatregel
  • Beperk het aantal tijdrovende opdrachten per les tot maximaal twee

2009-2015

Persoonlijke verhalen – First ID.

Gedurende zes jaar voerde de Vriendelijk Orde Houden (zie naamsverandering) First ID projecten uit op verschillende scholen. Bij deze projecten stonden persoonlijke verhalen van individuele leerlingen centraal. Bij dit project begonnen leerlingen met het schrijven van een persoonlijke tekst, vervolgens kozen ze samples voor een instrumentale track ter begeleiding van hun verhaal. Aan deze instrumentale track voegden we dan hun stem toe. Aan een selectie van deze tracks voegden wij dan een diavoorstelling toe. Bij afsluitende First ID voorstellingen lieten wij deze video’s zien.

In deze video vertelt een leerling een persoonlijk verhaal over haar ouders. Bij afsluitende voorstellingen lieten wij dit soort video’s aan elkaar zien. Daarnaast traden de leerlingen tijdens deze voorstellingen voor elkaar op. Het doel van de projecten was aandacht voor elkaar en samenwerking.

Deze First ID projecten organiseerde Vriendelijk Orde Houden:
Meridiaan College 2015
Damstede  2014
Huygens College  2014
De Rosa College  2014
Over-Y College 2014
Waterland IJdoorn College  2013
Huygens College  2013
Hervormd Lyceum West 2012
Bindelmeer College 2012
College de Meer  voorstelling 2011
video over project op College de meer
St Michael College Zaandijk 2011
Pieter Nieuwland College 2010
Zuiderlicht College 2010
Clusius College 2009
Eerste Deventer Montessorieschool 2008
(de enige basisschool met een First-ID project).

In het Muziekgebouw aan het IJ en in het Bimhuis zijn voorstellingen gegeven waar twee scholen aan deelnamen.

Nog steeds staan persoonlijke verhalen centraal. Elke cursus begint met het vertellen van persoonlijke verhalen.

2015

Het Huygens College en het Meridiaan College namen onafhankelijk van elkaar deel aan een First ID project. Beide scholen deden mee aan een voorstelling in het BIMhuis. Deze voorstelling stond in het teken stond van ontmoeting. Ontmoeting met elkaar, ontmoeting met de andere school en ontmoeting met het Muziekgebouw aan ’t IJ/BIMhuis.
Bij deze voorstelling treden leerlingen op in samenwerking met professionele musici.

Rick Bruins – Camera en edit.
Allerd van den Bremen – Regie

2014

Op verzoek van Harry Timmermans, schoolbestuurder in Hellevoetsluis, voerde de Stichting Vriendelijk Orde Houden (zie naamswijziging) een aantal projecten uit op scholen in Hellevoetsluis ter verbetering van de veiligheid een aantal klassen onder de naam

De webpagina van Rapucation uit de tijd van dit project: (Veilig) muziekonderwijs

Interviews met leerlingen, docenten, ouders en tenslotte beelden van de afsluitende voorstelling.

2014
Een video van een gezamenlijke voorstelling van het Pieter Nieuwland College en het Hervormd Lyceum West in het Muziekgebouw aan het IJ. Beide scholen namen voorafgaande aan deze voorstelling deel aan een First ID Project georganiseerd door Rapucation.

2013

Deze film is een voorloper van Vriendelijk Orde Houden gezien vanuit het perspectief van de docent. Deze film was bedoeld voor docenten die deelnamen aan First ID Projecten van Rapucation. Tussen huidige aanpak van VOH en de toenmalige aanpak van Rapucation zijn overeenkomsten en verschillen:

In deze video is aandacht voor een PowerPoint waarmee je als docent de grens aangeeft. De PowerPoint heeft inmiddels de vorm aangenomen van het telraam. Het telraam werkt met de kleuren groen, oranje en rood; kleuren die ook te zien zijn bij een stoplicht.

Overeenkomsten Verschillen
  • Efficiënt orde houden
  • Totaalpakket waarmee je goed kunt omgaan met een klas.
  • Het is een instrument waardoor je zelf rustig wordt, dat werkt als een soort spiegel van de leerling naar de leraar en andersom.
  • Het kader ‘vriendelijk en duidelijk’ vervangt ‘de drie regels’
  • Een Tijdrovende opdracht om thuis te maken vervangt strafregels die leerlingen in de klas maken.
  • Tip vervangt waarschuwing
  • Uit de les verwijderen komt bij Vriendelijk Orde Houden alleen voor als leerlingen in uitzonderlijke situaties.
  • Het (dynamische) gebaar ‘Vuurtoren’ vervangt een (statische) ‘stiltegebaar’.
  • Het telraam vervangt PowerPoint zodat het bord geheel bestemd is voor de lesinhoud.
  • Let op taalgebruik is nu onderdeel van de invalshoek Observeren Daarvoor was ‘Let op je woorden’ een ‘schoolregel’.

2013

Deze film belicht het perspectief van de leerling.

Overeenkomsten toenmalige aanpak VOH en huidige aanpak VOH.

  • Orde houden kost minder energie, daardoor gaat alle aandacht naar de les.
  • In derde les leg je de procedure uit en je spreekt daarbij de hoop uit dat we goed gaan werken en dat we procedure niet nodig hebben.
  • Een afgesproken maatregel ook een keer laten uitvoeren door een leerling. Doe je dat niet dan heeft de maatregel geen effect.
  • Door leerlingen vriendelijk en duidelijk toe te spreken behaal je het grootste rendement.
  • Leerling: eerst (voor de PowerPoint) kon je veel verder gaan (met storen). Nu zou een leerling zeggen: Voordat wij met Tips werkten, kon je veel verder gaan met storen.

Bekijk hier reacties van leerlingen en docenten op Vriendelijk orde houden.

2012

Op Youtube is zijn meerdere films te vinden over Kanamori als je zoekt naar ‘Children full of life’. Deze inspirerende leerkracht is uitgenodigd om naar Nederland te komen. Tijdens dat bezoek bezocht hij op verzoek van de Stichting Vriendelijk Orde Houden (zie naamswijziging) het Pieter Nieuwland College. Ter voorbereiding van dit bezoek organiseerden de leerlingen van één brugklas samen een voorstelling van een uur voor hem. Na deze voorstelling hield hij een toespraak waarin hij de noodzaak benoemde om met je hele lichaam te communiceren. Zijn advies komt is nu terug te vinden bij ‘Observeren‘.

2012
Pieter Nieuwland College. Een beeld van de muzieklessen en de daaruit voortvloeiende voorstellingen. De titel van deze video ‘worden wie je bent’ sluit aan bij het (later geformuleerde) credo van VOH: In het onderwijs willen wij een vriendelijke en duidelijke leeromgeving creëren, zodat talenten tot hun recht komen en iedereen kan zijn wie die is.
De leerling die met masker aan het begin van deze video het nummer Pink Panter speelt, is dezelfde die muziektheorie zit te bestuderen bij de video ‘autonoom leren’. Beide acties heeft hij zelf verzonnen.

2011

Om begrip voor elkaars verhalen ook internationaal mogelijk te maken maakten wij van verhalen versies in verschillende talen. Als eenmaal een dia voorstelling aan de begeleidende muziek + gesproken tekst was toegevoegd, was het vrij eenvoudig om vervolgens een vertaling toe te voegen.

Vakoverstijgend project: Muziek en Natuurkunde in vier talen
Interference -Engelse voice-over

Interferentia – Franse voice-over

Interferencia – Spaanse voice-over

Een film uit 2012 van een leerling over het weer

Het weer – Nederlandse voice-over

The weather – Engelse voice-over

2011

De Stichting Vriendelijk Orde Houden (Zie naamswijziging) kreeg via de milieuorganisatie Urgenda het verzoek een rap te schrijven over elektrische auto’s. Een van de leerlingen van het Pieter Nieuwland College schreef samen met Tony Scott de gevraagde tekst. Met deze video op de achtergrond trad Emre samen met Ruud Koornstra (producent van o.a. milieuvriendelijke gloeilampen) op bij de nacht van de Duurzaamheid in de Heineken Music Hall. Een week later trad Emre met dit nummer op bij Tedx Youth.

2011

Een tweede film van rapper Emre, leerling van het Pieter Nieuwland College. Dit keer is de muziek geproduceerd door Tiërce Person (artiestennaam Kizzo), een oud-leerling van Johan ’t Hart. De videobeelden zijn opgenomen en gemonteerd door Maartje ’t Hart.

2010

In deze video uit 2010 met een First ID verhaal van Johan ’t Hart. Hij beschrijft welke rol zijn ouders speelden in zijn leven en wat hij daar mee heeft bereikt. English version of this story

2009

Muziekdocent Johan ’t Hart en Rapper Tony Scott vroegen hun leerlingen tijdens de muziekles welk nummer ze volgend jaar wilden zingen. Een overweldigende meerderheid van de leerlingen koos voor het nummer ‘Watskeburd‘ van De Jeugd van Tegenwoordig. Johan en Tony vroegen zich af of dit wel een geschikte tekst was voor de leerlingen. Zij besloten een cover te maken met als titel ‘Word Gekurd‘ maar dan met als uitgangspunt het letten op taalgebruik. Het nummer had verder een vergelijkbare sfeer. Bij de instuderen van dit nummer hingen zij op de vier muren van het muzieklokaal de tip “Let op je woorden”. Van deze cover maakten zij deze video in samenwerking met de filmmaker Ernest Meholi. De tekst geeft samen met de beelden een tweeledige boodschap: “Let op je woorden” & “Let op je gedrag”. Beide aandachtspunten komen terug in de module ‘Observerenvan Vriendelijk Orde Houden.

De ‘drie regels’ uit deze video noemt Vriendelijk Orde Houden inmiddels het ‘Kader‘: “Vriendelijk + duidelijk” en adviseert docenten dit kader op te hangen in de lokalen waar ze lesgeven. Dit kader geldt dan zowel voor de docent als voor de leerlingen. 

2008

De Stichting Vriendelijk Orde Houden (Zie naamswijziging) kreeg van het Europees Platform (inmiddels heet deze organisatie Nuffic) onder andere de opdracht een rap te schrijven over tweetaligheid. Een leerling van het Pieter Nieuwland College, Luciano Latuny, maakte deze rap samen met Tony Scott en Luciano trad er mee op bij de “Europese dag van de talen” in Ede. Tijdens die dag presenteerde Vriendelijk Orde Houden ook een video genaamd ‘Grenzen‘ waarbij het ontstaan van Nederland in beeld wordt gebracht.

2008

Het enige First ID project op een basisschool vond plaats op de Eerste Deventer Montessorieschool.

2007

De rapper Peter van der Bosch en muziekdocent Johan ’t Hart gaven gedurende 15 jaar – van 2000 tot 2015 – samen les op het Pieter Nieuwland College. In de serie uitzendingen  ‘het derde testament’ van de NCRV is een item gewijd aan hun samenwerking.

Het derde Testament van de NCRV  is uitgezonden op 21 oktober 2007  Nederland 2 – Taalgebruik op het Pieter Nieuwland College.

Twee docenten van het Pieter Nieuwland College, Tony Scott (Peter van der Bosch) en Johan ’t Hart vroegen hun leerlingen te letten op hun taal én studeerden met hen een parodie in op Watskeburd  van de Jeugd van Tegenwoordig met als nieuwe titel Wordt gekeurd (Word Gekurd). Grove taal verdween uit de muzieklessen en daardoor verbeterde de sfeer.  De leerlingen gingen daarna bewuster om met hun taal zowel in de les, als bij het creëren en uitvoeren van nummers. Dit succes was de aanleiding voor het oprichten van de Stichting Rapucation (nu Stichting Vriendelijk Orde Houden).

2007

Naar aanleiding van het nummer Word Gekurd  verscheen een artikel van de hand van Johan ’t Hart in het dagblad Trouw. Naar aanleiding van dit artikel is er van deze lespraktijk een filmopname gemaakt voor het programma Het derde Testament van de NCRV Uitgezonden op 21 oktober 2007  Nederland 2. Michel Couzijn merkt op: “Als wij als leraren toelaten dat leerlingen elkaar uitschelden, dan voelt niemand zich meer thuis. De discussie die columnisten als Van Doorn, Ellian, Abrahams en Cliteur voeren is ook gebaat bij overeenstemming over de uitgangspunten en de basale omgangsvormen”.

De aandacht voor taalgebruik vertaalt zich nu bij  Vriendelijk Orde Houden in het ‘Kader‘: Vriendelijk en Duidelijk. Als wij op een vriendelijke manier met elkaar omgaan, schelden wij niet. 

2006

Het Cygnus Gymnasium is gestart op het Pieter Nieuwland College en later verzelfstandigd.
Deze Rap in het Latijn is gemaakt door leerlingen van gymnasium afdeling van het Pieter Nieuwland College in Amsterdam. Deze film is opgenomen in de zomer om zes uur ’s ochtends op de Dam in Amsterdam. De acteurs zijn leerlingen van het PNC met daarin rollen voor godinnen, een rol voor een slaaf, voor aantal soldaten en voor een percussionist. Dit project kwam voor uit de wens van de toenmalige schoolleiding van het PNC om “over de muurtjes” van de verschillende vakken te kijken. De vakken Muziek en Latijn werkten samen in het project MULA. mmv Tony Scott, Thomas Peters, Johan ’t Hart, Kokkie Vermaas. Deze film is gemonteerd door Henk Soek.

Bekijk ook de video Cygnus goes Latin

2003
Deel 1 van drie video’s van de theaterproductie Slangsterdam. Dit was de eerste grote voorstelling georganiseerd door Tony Scott in samenwerking met Johan ’t Hart op het Pieter Nieuwland College. In dit deel de volgende scene’s: Garderobe, Ik wil naar binnen, Brugklas, Gitaar en beatbox.

Klik op de onderstaande linken om het vervolg van deze voorstelling te bekijken.
Slangsterdam deel 2: Metro, Mozart, Quizz, Schoolfeest, Stewards
Slangsterdam deel 3: SlangsterJam (met Tiërce Person alias Kizzo) vervolg, Lerarenkoor, Afsluiting, Pieter Nieuwland himself

Docenten en leerlingen van het Pieter Nieuwland College
Regie Tony Scott en Johan ’t Hart
Camera en montage Henk Soek