Orde maken
Met de vijf invalshoeken van Vriendelijk Orde Houden (VOH) maken docenten orde en creëren daarmee een positieve leeromgeving. Binnen die omgeving bewaken zij de orde.
Probeer eerste aspecten van VOH uit en neem ze op in je lessen. Bij deze start van een nieuwe schooljaar introduceer je in acht aansluitende lessen de aanpak van Vriendelijk Orde Houden: ‘Oefenperiode 1‘
Nu volgen een overzicht van de vijf invalshoeken.
1. Vriendelijk
Ik geef op een vriendelijke manier les en merk dat de meeste leerlingen mijn voorbeeld volgen. Door vriendelijk les te geven voorkom ik verstoringen. Als een leerling toch de les verstoort, stuur ik gedrag ook weer op een vriendelijk manier aan- of bij. Het sociale aspect staat in mijn lessen voorop. Als iedereen zich vriendelijk opstelt, voel je je thuis.
2. Duidelijk
Ik creëer een positieve leeromgeving door mij te houden aan het kader (Vriendelijk en Duidelijk). Zowel bij ‘Docentgestuurd onderwijs’ als bij ‘Leerlinggestuurd onderwijs’ maak ik duidelijk wat ik van mijn leerlingen verwacht (Driehoek). Onderwijsdoelen helpen mij bij het vormgeven van mijn lessen.
3. Lesinhoud
Ik maak mijn leerlingen tijdens frontaal lesgeven enthousiast voor het vak. Bij zelfstandig werken geef ik mijn leerlingen de kans om binnen een door mij aangegeven structuur aan mijn vak een eigen invulling te geven. Daarmee vergroot ik hun intrinsieke motivatie en autonomie. Ik vraag mijn leerlingen mijn lessen te beoordelen. Hun suggesties helpen mij bij het verbeteren van het lesmateriaal.
4. Observeren
Als we op elkaars lichaamstaal en taalgebruik letten, voelen wij elkaars stemming beter aan en leggen wij gemakkelijker contact.
5. Aansturen en Bijsturen
Ik spreek iedere leerling afzonderlijk aan op gedrag en inzet (Aansturen en Bijsturen). Ook spreek ik de groep als geheel aan op gedrag en inzet. Door aan- en bij te sturen, geef ik duidelijk mijn grens aan, los ik verstoringen van de les vriendelijk en duidelijk op en zorg ik ervoor dat mijn leerlingen aan het werk gaan. Met deze manier van Orde Houden gaat alle aandacht naar de les en laat ik mij zich niet verleiden tot discussie.
6. Orde maken in de praktijk
Ik gebruik de ‘Checklist’ en het ‘Overzicht‘ om na te denken over mijn lessen. Mijn doel is om een vriendelijke en duidelijke leraar te worden en VOH te implementeren in mijn lessen en indien mogelijk samen met mijn collega’s. Mijn tweede taal is lichaamstaal.