1. Vriendelijk
Vriendelijk is één van de vijf invalshoeken van Vriendelijk orde houden (VOH). Docenten geven op een vriendelijke manier les en maken daarmee orde. Zij geven bewust het goede voorbeeld en zijn hierop aanspreekbaar. Zij creëren een goede sfeer door leerlingen elke les de gelegenheid te geven samen te werken. Zo leren ze elkaar steeds beter kennen.
Vriendelijk – Inleiding
Ik geef op een vriendelijke manier les en merk dat de meeste leerlingen mijn voorbeeld volgen. Het sociale aspect staat in mijn lessen voorop. Als een leerling de les verstoort, stuur ik gedrag ook weer op een vriendelijk manier aan- of bij. Als iedereen vriendelijk is, voel je je thuis.
1.1 Toon gewenst gedrag
Ik toon het gedrag dat in het kader staat beschreven: vriendelijk en duidelijk. Mijn leerlingen nemen mijn houding meestal over. Zo gaat meer aandacht naar de les en komt de lesstof duidelijk over het voetlicht.
1.2 Aanwijzingen met lichaamstaal
Ik geef vriendelijk en onhoorbaar aanwijzingen met lichaamstaal. Simpele verbale aanwijzingen vervang ik door eenduidige gebaren. Daardoor gaat alle aandacht naar de inhoud van de les. Als ik lesgeef spreek ik synchroon twee talen:
- Verbaal geef ik uitleg.
- Met lichaamstaal geef ik aanwijzingen.
1.3 Reguleer je energie
Als de klas druk is, blijf ik rustig en neem hun drukte niet over. Als de klas passief is, straal ik energie uit met als doel dat leerlingen mijn energie overnemen. Ik laat een aan de situatie aangepaste hoeveel energie zien.
1.4 Kennismaken
Ik geef mijn leerlingen onderling in verschillende rollen de gelegenheid voor kennismaken. Als onbekendheid verdwijnt, durft iedereen zich kwetsbaar op te stellen.