1. Vriendelijk
‘Vriendelijk’ is één van de vijf invalshoeken van Vriendelijk Orde Houden (VOH). Docenten geven op een vriendelijke manier les en maken daarmee orde. Zij geven bewust het goede voorbeeld en zijn hierop aanspreekbaar. Zij creëren een goede sfeer en geven gelegenheid om samen te werken. Zo leert iedereen elkaar steeds beter kennen.
Vriendelijk – Inleiding
Ik geef op een vriendelijke manier les en merk dat de meeste leerlingen mijn voorbeeld volgen. Door vriendelijk les te geven voorkom ik verstoringen. Als een leerling toch de les verstoort, stuur ik gedrag ook weer op een vriendelijk manier aan- of bij. Het sociale aspect staat in mijn lessen voorop. Als iedereen zich vriendelijk opstelt, voel je je thuis.
1.1 Toon gewenst gedrag
Het kader (Vriendelijk en Duidelijk) roept iedereen op gewenst gedrag te vertonen. Ik houd mij aan het kader en mijn leerlingen nemen mijn gedrag meestal over. Zo gaat meer aandacht naar de les en staat de lesstof centraal.
1.2 Aanwijzingen met lichaamstaal
Met lichaamstaal geef ik vriendelijk en onhoorbaar aanwijzingen. Indien mogelijk vervang ik verbale aanwijzingen door eenduidige gebaren of signalen. Daardoor gaat alle aandacht naar de inhoud van de les. Als ik lesgeef spreek ik synchroon twee talen:
- Verbaal geef ik uitleg.
- Met lichaamstaal geef ik aanwijzingen.
1.3 Reguleer je emoties
Als ik vriendelijk en duidelijk lesgeef en aan- en bijstuur, zonder emotioneel uit balans te raken, verdwijnt mijn onrust en die van mijn leerlingen.
1.4 Kennismaken
Ik geef mijn leerlingen onderling in verschillende rollen de gelegenheid tot kennismaken. Als onbekendheid verdwijnt, durft iedereen zich kwetsbaar op te stellen.