6.6 Teamtraining – oefeningen en informatie

De informatie op deze pagina is bestemd voor deelnemers aan een Teamtraining van VOH die aan de slag willen gaan met ‘Oefenperiode 1’. In het eerste deel van de Teamtraining is een coach van VOH sturend (frontaal lesgeven – Docentgestuurd onderwijs). In het tweede deel van de stuurt elke deelnemers zichzelf aan (zelfstandig werken – Leerlinggestuurd onderwijs).

In het tweede deel van de Teamtraining bepaal ik zelf de volgorde waarin ik oefeningen en opdrachten uitvoer die horen bij ‘Oefenperiode 1‘. Ook bepaal ik met wie ik opdrachten of oefeningen uitvoer.

Introductievideo

Voor meer informatie bekijk hier onze overige introductievideo’s.

Inleiding

Deze pagina is bedoeld voor deelnemers die (ook na de Teamtraining) willen oefenen met VOH. Ook staat beschreven hoe de deelnemers na de Teamtraining in de coaches van VOH kunnen raadplegen en hoe zij een ‘driehoek’ kunnen maken.

1. Oefenen met het aanspreken van een leerling op gedrag en inzet

Nu volgen oefeningen die horen bij een rollenspel. De ene deelnemer speelt de rol van docent. De andere deelnemer speelt de rol van leerling. De deelnemer die docent speelt heeft een Tipboek bij zich en twee lijsten, een lijst voor zelfstandig werken en een lijst voor frontaal lesgeven.

Bij dit rollenspel is er spraken van een leerling die zich niet houdt aan het kader of die de aanwijzingen die te zien zijn bij de driehoek niet opvolgt.

Degene die de rol van docent speelt toont de zijde met de handeling van aan degene die de rol van leerling speelt. Degene die leerling speelt zwaait dan – als teken van zich niet goed gedragen of inzetten – heen en weer een blaadje. Degene die docent speelt voert dan een actie uit die beschreven staat op de andere kant van de pagina. Degene die leerling speelt kan nu twee dingen doen.

  1. Zich goed gaan gedragen of inzetten = stoppen met zwaaien met het blaadje.
  2. Of doorgaan zich niet goed te gedrag of inzetten = doorgaan met het zwaaien met het blaadje.

N.B. Er is gekozen voor het zwaaien met een blaadje om dat gebleken is dat docenten zeer realistisch overtredingen kunnen nadoen (tot en met vechtend over de grond rollen).

Afhankelijk van de reactie van de deelnemer die leerling speelt neemt de deelnemer die docent speelt volgende stappen zoals het geven van een Tip of het door degene die de rol van leerling speelt laten schrijven van een ‘Brief over toekomstig gedrag’.

1.1 Elf standaardsituaties waarbij je een leerling aanspreekt op gedrag en inzet

Print deze pfd tweezijdig af. Op deze pdf staan 11 oefeningen.

  • 6 voorbeelden bij frontaal lesgeven
  • 5 voorbeelden bij zelfstandig werken

Bij elke oefening houdt degene die leerling speelt zich niet aan het kader of niet aan de aanwijzingen die je toont met de driehoek.

1.2 Een situatie bedenken waarbij je een leerling aanspreekt op gedrag en inzet (frontaal lesgeven)

Als je in je lespraktijk een situatie tegenkomt bij frontaal lesgeven die afwijkt van de bovengenoemde standaardsituaties, dan kun je die situatie met deze pdf beschrijven en er een oplossing bij bedenken.

1.3 Een situatie bedenken waarbij je een leerling aanspreekt op gedrag en inzet (zelfstandig werken)

Als je in je lespraktijk een situatie tegenkomt tijdens zelfstandig werken die afwijkt van de bovengenoemde standaardsituaties, dan kun je die situatie met deze pdf beschrijven en er een oplossing bij bedenken.

2 Driehoek vouwen en in elkaar zetten van A3

Tijdens het tweede deel van de Teamtraining liggen kopieën klaar van de driehoek in A3 formaat. Deze kun je dan vouwen en vastplakken zodat je direct een leesbare driehoek hebt voor tijdens de les.

Na de Teamtraining kun je bij deze link die gaat over de driehoek een pdf downloaden, deze in kleur op A3 afdrukken, vouwen en vastplakken.

3 Raadplegen coaches

Tijdens het tweede deel van de Teamtraining kun je in het tweede deel aan een van de coaches een vraag stellen.

Als je je tijdens de Teamtraining hebt aangemeld voor coaching (je geeft dan je e-mailadres door), ontvang je mails met instructie. Via het mailadres waarvan je deze mails ontvangt, kun je een videogesprek aanvragen met een coach.

4 Verslag van Teamtraining en het toepassen van VOH door deelnemers

Deelnemers die VOH toepassen, krijgen van VOH mails met vragen over de voortgang. Alle reacties samen bundelt VOH in een verslag. Dit verslag ontvangen zowel de schoolleiding als de deelnemers.

  • De schoolleiding kan dan besluit dan of verdere stappen gewenst zijn.
  • Deelnemers kunnen er voor kiezen om een persoonlijke cursus aan te vragen bij VOH.