2. Duidelijk
‘Duidelijk‘ is een van de vijf invalshoeken van Vriendelijk Orde Houden (VOH). Docenten maken orde door duidelijk te zijn. Zij bespreken met hun leerlingen het kader. Net als hun leerlingen houden zij zich aan het kader. Op basis van onderwijsdoelen maken ze duidelijke opdrachten. Voorafgaande aan een werkvorm geven zij duidelijk instructie.
Duidelijk inleiding
Ik creëer een positieve leeromgeving door mij te houden aan het ‘Kader‘ (Vriendelijk en Duidelijk). Zowel bij ‘Docentgestuurd onderwijs‘ als bij ‘Leerlinggestuurd onderwijs‘ maak ik duidelijk wat ik van mijn leerlingen verwacht (Driehoek). ‘Onderwijsdoelen‘ helpen mij bij het vormgeven van mijn lessen.
2.1 Onderwijsdoelen
Ik breng structuur aan in mijn lessen door ‘Docentgestuurd onderwijs‘ af te wisselen met ‘Leerlinggestuurd onderwijs‘. Met deze afwisseling maak ik mijn lessen afwisselend en uitdagend. Per les bepaal ik leerdoelen en laat mij daarbij inspireren door de doeldomeinen van Biesta en de Psychologische basisbehoeften van Ryan & Deci.
2.2 Kader
Ik hang het ‘Kader‘ (Vriendelijk + Duidelijk) voor iedereen zichtbaar aan de muur en bespreek het met mijn leerlingen. Ik houd mijzelf aan het ‘Kader‘ en vraag aan mijn leerlingen om zich daar ook aan te houden. Ik combineer vriendelijkheid met duidelijkheid. Daarmee voorkom ik dat ik té vriendelijk of te vrijblijvend lesgeef (Laissez faire) of dat ik té streng lesgeef (Autoritair/niet vriendelijk).
2.3 Verwachtingsmanagement
Met de ‘Driehoek‘ maak ik duidelijkheid aan mijn leerlingen of ik verwacht dat ze opletten of dat ik verwacht dat zij aan de slag te gaan met opdrachten.



