3. Lesinhoud

‘Lesinhoud’ is een van de vijf invalshoeken van Vriendelijk Orde Houden (VOH). Docenten wisselen ‘Docentgestuurd Onderwijs‘ en ‘Leerlinggestuurd Onderwijs‘ af. Met deze invalshoek geven docenten hun leerlingen geleidelijk meer verantwoordelijkheid. Ze dragen kennis over én  stellen hun leerlingen in staat om zelfstandig vaardigheden te verwerven, om in eigen tempo aan eigen projecten te werken. Hierdoor verbinden hun leerlingen zich met de overgedragen kennis, met elkaar en met de wereld. Docent en leerlingen beoordelen elkaar. Wederzijdse beoordeling en samenwerking versnellen ieders ontwikkeling.

3.3 Beoordeling

Een deel van mijn beoordeling baseer ik op het aantal succesvol afgeronde opdrachten. Bij die vorm van beoordelen krijgt een leerling een hoger cijfer door zich meer in te spannen. Dit zorgt ervoor dat een  leerling na het afronden van een opdracht direct verder gaat met een volgende opdracht.
Ik vraag mijn leerlingen om mijn stijl van lesgeven en mijn lesmateriaal te beoordelen. Met deze waardevolle informatie van mijn leerlingen verbeter ik mijn lessen.

Lees meer