6. Orde maken in de praktijk
In dit hoofdstuk laten wij zien hoe de verschillende perspectieven van Vriendelijk Orde Houden (VOH) samenhangen. Ook komt aan bod hoe docenten, scholen en lerarenopleiding VOH implementeren.
Ik gebruik de ‘VOH checklist’ en het ‘Overzicht’ om na te denken over mijn lessen. Mijn tweede taal is lichaamstaal. Mijn doel is om een vriendelijke en duidelijke leraar te worden en VOH te implementeren in mijn lessen en indien mogelijk samen met mijn collega’s.
6.1 Checklist voor motivatiecoach
Met de vijf invalshoeken van Vriendelijk Orde Houden in de klas (VOH) maken docenten orde. Tijdens frontaal lesgeven geven docenten uitleg, leiden zij een klassengesprek en inspireren zij hun leerlingen op een vriendelijke en duidelijke manier. Tijdens zelfstandig werken geven zij hun leerlingen de ruimte zelf beslissingen te nemen en stellen zij zich op als coach. Met de afwisseling tussen deze twee werkvormen begeleiden zij hun leerlingen bij de onderwijsdoelen: Kwalificatie, Socialisatie en persoonsvorming.
6.2 Toelichting bij overzicht
Twee afbeeldingen die ieder een ‘Overzicht’ geven van Vriendelijk Orde Houden (VOH) met daarbij aanwijzingen hoe deze afbeeldingen te lezen.
6.3 Gebruik lichaamstaal
Door lichaamstaal te gebruiken, maken docenten orde. Dit kost hun weinig energie en zorgt ervoor dat hun lessen goed verlopen.
6.4 Schoolbreed implementeren
Het initiatief voor de implementatie van Vriendelijk Orde Houden (VOH) kan komen van docenten, leidinggevenden, leerlingen, studenten, lerarenopleidingen of van de ouders.
6.5 Teamtraining
- In het tweede deel van de Teamtraining bepaal ik zelf de volgorde waarin ik oefeningen en opdrachten uitvoer die horen bij de ‘Oefenperiode. Ik bepaal dan zelf met welke collega ik de opdrachten of oefeningen uitvoer. Met deze informatie kan ik aan de slag gaan als ik de training heb gemist of als ik mij thuis in deze aanpak wil verdiepen.
- Na de Cursus Vriendelijk Orde Houden gebruik ik dit oefenmateriaal en zoek ik een collega om mee te oefenen.



