5. Aansturen en bijsturen
Leerlingen zien direct of een docent kan orde houden. Een docent die orde kan houden, handelt weloverwogen: observeert, heeft de les goed voorbereid en beschikt over een strategie om een verstoring van de les op te lossen (Aansturen en Bijsturen). Deze docent spreekt leerlingen efficiënt aan op gedrag en inzet. Vriendelijk Orde Houden (VOH) helpt docenten bij het bepalen van hun strategie.
Met ‘Aansturen en bijsturen’ bepaal ik een marge waarbinnen leerlingen fouten mogen maken wat betreft gedrag en inzet. Zij krijgen een marge om mijn grenzen te verkennen.
Aansturen en Bijsturen: Inleiding
Met Vriendelijk Orde Houden ((VOH) kan ik geleidelijk de manier waar op ik leerlingen aanstuur (non-verbaal, verbaal) en bijstuur (met een maatregel) steeds vriendelijker en duidelijker maken.
5.1 Aansturen
Ik spreek een leerling eerst non-verbaal aan gedrag of inzet. Indien nodig spreek ik een leerling daarna verbaal aan. Deze verbale aanwijzingen noteer ik per leerling op een lijst. Hiermee geef ik op een vriendelijke en duidelijke manier per leerling mijn grens aan. Ik maak duidelijk dat ik niet de leerling afwijs maar het gedrag van de leerling. Het resultaat is een les met weinig verstoringen.
5.2 Bijsturen
Als een leerling niet goed reageert op mijn aansturen, stuur ik bij met een maatregel.
5.3 Oefenperiode
Ik introduceer Vriendelijk Orde Houden bij mijn leerlingen als een samenhangende manier van werken tijdens de ‘Oefenperiode‘. Voorafgaande aan deze periode bereid ik mij per les voor en geef ik mijn leerlingen de bijbehorende instructie.
5.4 Telraam introduceren
Als ik ervaring heb opgedaan met ‘Gebaren‘, ‘Tips‘ en de ‘Brief over toekomstig gedrag‘, overweeg ik het introduceren van het ‘Telraam‘. Daarmee geef ik een maximum aantal ‘Tips‘ aan dat ik per les aan de groep geef. Met het ‘Telraam‘ beperk ik de mogelijkheid voor leerlingen om de les te verstoren en kan ik eerder een leerling een ‘Brief over toekomstig gedrag‘ laten schrijven, ook al heeft deze leerling nog niet eerder een ‘Tip‘ gekregen.
5.5 Handleiding Aansturen en Bijsturen
Als ik een leerling aanspreek op gedrag en inzet ga ik planmatig te werk. Ik spreek leerlingen aan in vier stappen. Indien nodig raadpleeg ik deze handleiding.
5.6 Aansturen en bijsturen: introductievideo’s
Deze video’s gebruik ik als ik start met ‘Aansturen en Bijsturen’.