6.5 Teamtraining – oefeningen en informatie
Op deze pagina
- Oefenen met het aanspreken van een leerling op gedrag en inzet
1.1 Elf standaardsituaties waarbij je een leerling aanspreekt op gedrag en inzet (voor PO en voor VO)
1.2 Een situatie bedenken waarbij je een leerling aanspreekt op gedrag en inzet (frontaal lesgeven)
1.3 Een situatie bedenken waarbij je een leerling aanspreekt op gedrag en inzet (zelfstandig werken) - Driehoek vouwen en in elkaar zetten van A3
- Raadplegen van coaches
- Verslag van Teamtraining en het toepassen van VOH door deelnemers
De informatie op deze pagina is bestemd voor deelnemers aan een Teamtraining van VOH die aan de slag willen gaan met de ‘Oefenperiode’. In de eerste helft van de Teamtraining is een coach van VOH sturend (frontaal lesgeven – Docentgestuurd onderwijs). In de tweede helft stuurt elke deelnemers zichzelf aan (zelfstandig werken – Leerlinggestuurd onderwijs).
Dit oefenmateriaal is ook bedoeld voor deelnemers aan de Cursus Vriendelijk Orde Houden.
- In de tweede helft van de Teamtraining bepaal ik zelf de volgorde waarin ik oefeningen en opdrachten uitvoer die horen bij de ‘Oefenperiode. Ik bepaal dan zelf met welke collega ik de opdrachten of oefeningen uitvoer. Met deze informatie kan ik aan de slag gaan als ik de training heb gemist of als ik mij thuis in deze aanpak wil verdiepen.
- Na de Cursus Vriendelijk Orde Houden gebruik ik dit oefenmateriaal en zoek ik een collega om mee te oefenen.
Introductievideo
Voor meer informatie bekijk hier onze overige introductievideo’s.
Inleiding
Deze pagina is bedoeld voor deelnemers die (ook na de Teamtraining) willen oefenen met VOH. Er volgt een beschrijving hoe coaches na de Teamtraining contact houden met de deelnemers, hoe zij de coaches van VOH kunnen raadplegen, hoe zij een ‘Driehoek’ kunnen maken.
1. Oefenen met het aanspreken van een leerling op gedrag en inzet
Nu volgen oefeningen die horen bij een rollenspel. De ene deelnemer neemt de rol van docent. De andere deelnemer neemt de rol van leerling. De deelnemer die docent op zich neemt doet oefeningen die horen bij twee verschillende situaties:
- Frontaal lesgeven: voor die werkvorm heeft de docent een ‘Tipboek‘ bij zich. Op de achterkant van het ‘Tipboek’ staat staat de blauwe afbeelding van de ‘Driehoek’.
- Zelfstandig werken: voor die werkvorm heeft de docente een plankje met knijper met daaronder een klassenlijst voor zelfstandig werken. Op de achterkant van het plankje staat een de groene afbeelding van de ‘Driehoek‘.
Bij dit rollenspel is er sprake van een leerling die zich niet houdt aan het ‘Kader‘ of die de aanwijzingen die te zien zijn bij de ‘Driehoek‘ niet opvolgt.
Degene die de rol van docent op zich neemt, kiest een van oefeningen van de tweezijdig afgedrukte pdf (zie link hieronder) en toont van de zijde van de oefening met bovenaan een beschrijving van de lessituatie en daaronder een afbeelding van de kant van de ‘Driehoek’ aan degene die de rol van leerling op zich heeft genomen.
Degene met de rol van leerling , heeft een (ander) blaadje in de hand en zwaait daarmee ten teken dat er sprake is van een verstoring van de les. Als de leerling het blaadje leest wat de docent hem toont, zijn twee reacties mogelijk:
- Zich goed gaan gedragen of inzetten. In dat geval stopt degene met de rol van leerling met zwaaien met het blaadje en legt het blaadje op tafel.
- Doorgaan zich niet goed te gedrag of inzetten. In dat geval gaat degene met de rol van leerling door met het zwaaien met het blaadje.
N.B. Er is gekozen voor het zwaaien met een blaadje om dat gebleken is dat docenten zeer realistisch overtredingen van leerlingen kunnen nadoen (tot en met vechtend over de grond rollen).
Afhankelijk van de reactie van degene met de rol van leerling, neemt degene met rol van docent – afhankelijk van wat er eerder is gebeurd – één van de volgende stappen:
- Het geven van een ‘Tip’.
- Het laten schrijven van een ‘Brief over toekomstig gedrag’.
1.1 Elf standaardsituaties waarbij je een leerling aanspreekt op gedrag en inzet
Elke docent of leerkracht is vrij om op een eigen manier te reageren. Wat voorop staat is vriendelijk reageren en dus niet boos worden.
Als een leerling zich niet houdt aan het ‘Kader’ of aan de aanwijzingen van de ‘Driehoek’, hoe reageer je dan? In de ‘Oefenperiode’ introduceer je drie stappen ‘Brief over toekomstig gedrag‘, ‘Gebaren‘ en ‘Tips‘ in deze volgorde. Daarom verschilt de manier van reageren op standaardsituaties in de eerste drie lessen. Vanaf de derde les blijf je op dezelfde manier reageren.
Druk de onderstaande pdf’s tweezijdig af. Je kunt dan elf pagina’s gebruiken om mee te oefenen in een rollenspel waarbij een deelnemer de rol van docent op zich neemt en een deelnemer de rol van leerling.
PO
Reageren op standaardsituaties in de eerste les: introductie-brief
Oefenen met Brief
Reageren op standaardsituaties in de tweede les: introductie-tips
Oefenen met Tips>Brief
Reageren op standaardsituaties in de derde les: introductie-gebaren
Oefenen met Gebaren>Tips>Brief
VO
Reageren op standaardsituaties in de eerste les: introductie-brief
Oefenen met Brief
Reageren op standaardsituaties in de tweede les: introductie-tips
Oefenen met Tips>Brief
Reageren op standaardsituaties in de derde les: introductie-gebaren
Oefenen met Gebaren>Tips>Brief
1.2 Een situatie bedenken waarbij je een leerling aanspreekt op gedrag en inzet (frontaal lesgeven)
Als je in je lespraktijk een situatie tegenkomt bij frontaal lesgeven die afwijkt van de bovengenoemde standaardsituaties, dan kun je die situatie met deze pdf beschrijven en er een oplossing bij bedenken.
1.3 Een situatie bedenken waarbij je een leerling aanspreekt op gedrag en inzet (zelfstandig werken)
Als je in je lespraktijk een situatie tegenkomt tijdens zelfstandig werken die afwijkt van de bovengenoemde standaardsituaties, dan kun je die situatie met deze pdf beschrijven en er een oplossing bij bedenken.
2. Driehoek vouwen en in elkaar zetten van A3
Tijdens het tweede deel van de Teamtraining liggen kopieën klaar van de ‘Driehoek’ in A3 formaat. Deze kun je dan vouwen en vastplakken zodat je direct een voor de leerlingen leesbare ‘Driehoek’ hebt voor tijdens de les.
Na de Teamtraining kun met link de ‘Driehoek’ printen.
Graag in kleur op A3 afdrukken, vouwen en vastplakken.
3. Raadplegen coaches
Tijdens het tweede deel van de Teamtraining kun je in het tweede deel aan een van de coaches een vraag stellen.
Als je je tijdens de Teamtraining hebt aangemeld voor coaching (je geeft dan je e-mailadres door), ontvang je mails met instructie. Via het mailadres waarvan je deze mails ontvangt, kun je een videogesprek aanvragen met een coach.
4. Verslag van Teamtraining en het toepassen van VOH door deelnemers
Deelnemers die VOH toepassen, krijgen van VOH mails met vragen over de voortgang. Alle reacties samen bundelt VOH in een verslag. Dit verslag ontvangen zowel de schoolleiding als de deelnemers.
- De schoolleiding kan dan besluiten welke volgende stappen genomen gaan worden. Dat kan zijn extra ondersteuning zijn van VOH.
- Deelnemers kunnen er altijd voor kiezen om persoonlijk een cursus aan te vragen bij VOH.



